featured_header_zoonews.jpg

Mooie bezoekcijfers voor ZOO Antwerpen ondanks mistroostige zomer

2011-09-ZooAntwerpen

Laten we eerlijk zijn, de zomer van 2011 was een farce: regen, grijze lucht, hier en daar wat hagel en héél, héél af en toe een flauw streepje zon. Juli en augustus 2011 staan zonder twijfel opgetekend in de weerkundige annalen als de meest grauwe en minst zonnige zomermaanden aller tijden.

 

"Slimste aap" was slimme campagne

Ondanks deze ongunstige weersomstandigheden slaagde ZOO Antwerpen er toch in om 254.000 bezoekers te verwelkomen in de maanden juli en augustus. Als we daar de maanden januari tot juni van dit jaar bijtellen, komen we op een totaal van 729.000, hetzij een toename van 15.000 Zoobezoekers (+2,1 %) in vergelijking met de acht eerste maanden van 2010.

Planckendael, een park waar - in tegenstelling tot de Zoo - veel minder dieren binnen vertoeven, heeft iets meer geleden onder het slechte weer. De Mechelse dierentuin klokte af op 186.000 bezoekers in juli en augustus. Voor heel het jaar 2011 loopt dit bezoekcijfer op tot 584.000, hetzij een daling van 19.000 mensen (-3,1%) ten opzichte van dezelfde periode in 2010.

Wat de abonnementen betreft, zet de positieve tendens zich duidelijk verder. Na het recordjaar 2010 (53.321 abonnementen, wat neerkomt op ongeveer 200.000 individuele abonnees), zet de stijging zich door.
Naast deze bezoekcijfers, wil de KMDA toch graag de waarden en de ongelooflijk enthousiaste reacties van het grote publiek op de apencompetitie ‘Wie wordt de slimste aap ter wereld’, in de verf zetten. Om en bij de 100.000 mensen hebben deze zomer de wedstrijd gevolgd op hun website, en 12.500 fans hebben zich achter dit initiatief geschaard op Facebook. De boodschap voor het behoud van deze mensapensoorten heeft deze zomer dus duidelijk het hart van de Belgen veroverd.