Ghostrider (Knotts Berry Farm)
- Details
- Categorie: Knott's Berry Farm
- Laatst bijgewerkt: zaterdag 19 mei 2012 03:36
Vraag aan diverse achtbaanfanaten wat een houten achtbaan nu net zo goed maakt, dan zal wellicht het woord "airtime" en "spanning" daar zeker deel van uitmaken. De nieuwste generaties houten achtbanen hebben de reputatie mee of tegen dat ze enorm soepel zijn en als een stalen achtbaan aanvoelen.
|
Net daarom verliezen ze vaak de strijd in de populariteitspolls van achtbanen zoals Tonnerre de Zeus. Diezelfde bouwer, het ondertussen failliet gegane CCI, had in Californië ook een heuse legende neergezet, een achtbaan die alles heeft wat een achtbaanliefhebber wil hebben, een goeie First drop, een beetje ruwheid, volle snelheid, snelle bochten en massa’s airtime. Ghostrider in Knott’s Berry Farm bundelt die eigenschappen. De baan draait ondertussen al eventjes, sinds 1998, maar is tot op heden nog steeds één van de redenen om het Californische pretpark te bezoeken.
Deze gigantische achtbaan heeft zijn plaats gekregen in Ghosttown, een spookstad in Knott’s Berry Farm, waar de legende verteld dat in de voorste wagon de geest zou zitten van één van de werkmensen die omkwam tijdens de constructie van de baan. Zal wel een urban legend zijn, we zitten per slot vlakbij Hollywood, waar realiteit en fantasie vaak nauw verbonden zijn met elkaar.
Het werkelijke verhaal over Ghostrider betreft een soldaat die tijdens de burgeroorlog zou hebben gehoord over een goudspoor. Hij gaat vervolgens als mijnwerker aan de slag in de befaamde Calico mijn, maar op een dag verdween de man spoorloos. Er wordt verteld dat zijn geest nog ergens rondspookt en ’s nachts opduikt op zijn paard. Hij kreeg de bijnaam "Ghostrider".
Het begint alvast bijzonder spannend, want de ingang moet je zoeken nabij een mysterieuze mijntunnel. Deze tunnel leidt uiteindelijk via een lang wandelpad tot bij het grote gebouw waar het aanschuiven pas echt kan beginnen. Dit gebouw is maar eventjes drie verdiepingen hoog, en is dan ook indrukwekkend. De bezoekers kunnen hier aanschuiven voor één van de drie treinen: een gouden, een zilveren en een koperen trein. Al moet gezegd worden dat de baan slechts met twee treinen opereert. Elk jaar wordt één trein volledig gereviseerd. Hierdoor blijft de intense achtbaan toch nog steeds een plezier om doen. Ook is er al eens een generatiewissel van de treinen doorgevoerd. De treinen zijn geproduceerd door Philadelphia Toboggan Coasters.
De rit zelf begint met een duik, in wat het park wil omschrijven als een ravijn. Laat het ons op een mooi onderhouden rotstuin houden. De trein begeeft zich na een rechterbocht, en het transfergedeelte voor de treinen, naar de indrukwekkende lift hill, die 36 meter hoog. Nu mag men nog vele hypercoasters hebben aangedaan, een lift hill van een houten achtbaan voelt zoveel intenser aan. Eens boven volgt een duik van 33 meter. Die First drop is zo intens dat het park schermen heeft moeten plaatsen om het intense geschreeuw van de "Ghostriders" in te dijken, zodat de buren niet te veel last hebben. Deze First drop wordt gevolgd door een pittige linkerbocht en een heuvel die het begrip airtime alle eer aandoet. Daarna volgt een linkerdraai, gevolgd door een nieuwe drop. De baan gaat rechts omhoog doorheen de houten structuur van de lift hill. Ondertussen zit de trein halfweg en maakt hij rechtsomkeer. Hier zijn er eerst de zogenaamde midcourse brakes gevolgd door een rechterduik die de trein weer over enkele airtime-heuvels leidt. Er volgt nog een intense 450° neerwaartse helix met een stevige heuvel als finale sensatie alvorens de trein in de remmen tot stilstand komt.
Ghostrider is ontworpen naar een zogenaamd dubbele out and back layout, in een L-vorm. Het merendeel van de attractie situeert zich boven de parking van het park, vlakbij "Marketplace" waar enkele restaurants en winkeltjes zijn. De baan is ook zeer duidelijk zichtbaar in het park. Ook al voelt de achtbaan wat ruw aan voor sommige mensen, toch wordt deze achtbaan gerespecteerd en geapprecieerd. Door de nieuwe generatie achtbanen is deze achtbaan in talloze polls gezakt, maar het is en blijft een klasse baantje en voor ons toch één van onze favoriete achtbanen.