Vild Svinet

De laatste jaren verschenen er in verschillende parken een Eurofighter model van het Duitse bedrijf Gerstlauer. Bobbejaanland was één van de eerste parken die met Typhoon zo’n achtbaan aankochten. Maar het allereerste model werd in het Deense BonBon-Land op 16 mei 2003 in dienst genomen: Vild-Svinet.

 

 
   
COASTERFICHE
Vild Svinet
  • Opening: 16 mei 2003
  • Constructeur: Gerstlauer Amusement Rides
  • Max. snelheid: 72,4 km/u
  • Lengte: 428 m
  • Hoogste punt: 22 m
  • Aantal inversies: 1
  • Elementen:
    - verticale lift hill
    - 97° drop
    - looping
  • Duur van een ritje: 1 min
  • Capaciteit: 850 pers. per uur

Het typerende aan een Eurofighter-achtbaan zijn de verticale lift hill en de meer dan 90° First drop. Deze beide achtbaanelementen waren bij opening een primeur. Er waren al wel achtbanen die gebruik maakten van een gewoon lift systeem, maar een ketting lift hill, die 90° naar boven ging, was op dat moment bijzonder ongewoon. Andere achtbaanbouwers, zoals Maurer Söhne, gebruikten nadien een soortgelijk systeem voor bepaalde achtbaanmodellen.

Een (bijna) 90° First drop was eerder al te zien, bij bvb de Dive Coasters van B&M of de Giant Inverted Boomerang van Vekoma, maar om daar een knikje aan te geven zodat je een hoek maakt die groter is dan 90° was ook ongezien. Vild-Svinet maakt een maximale hoek van 97° bij de First drop. Het geeft op een hoogte van bijna 22m een leuke versnelling, en de achtbaan duikt met meer dan 72 km/u in de looping, het enige inversie-element van Vild-Svinet. Latere Euro-Fighter achtbanen zullen gekenmerkt worden door meer dan 1 inversie.
De baanlengte van dit prototype bedraagt 428m.

Vild-Svinet betekent niet meer dan wild zwijn, of everzwijn, en verwijst naar één van de vele kleurrijke figuurtjes van dit atypische pretpark.

Een jaar na opening van Vild-Svinet opende in Bobbejaanland een grotere versie van de Euro-Fighter. In 2006 volgde nog Oakwood met Speed: No Limits. Eén van de bekendste is zonder twijfel Takabisha in het Japanse Fuji-Q Highland. In 2014 zal er in het Marokaanse pretpark dat ook onder constructie is, SindiPark, een compacte Eurofighter openen, waardoor het totaal op 17 wereldwijd komt.

 

De ritervaring

De trein verlaat het station en maakt een rechtse 90° bocht op weg naar de verticale lift hill. Die trekt de trein vlotjes naar boven over de top zodat hij meteen naar beneden duikt met dat extra knikje... De baan wint meteen aan snelheid, maakt een flauwe linkse bocht waarbij het spoor lichtjes omhoog gaat om vervolgens in een zeer sterk hellende rechterbocht te duiken waardoor je meteen weer snelheid maakt naar beneden toe. Er volgt een snelle rechterbocht laag tegen de grond om daarna in de looping te duiken. Er volgt een lange omhoog lopende rechterbocht die eindigt in een trim brake sectie.
De trein maakt hiernaa opnieuw snelheid in een linkerbocht die zachtjes naar beneden toeduikt.Een linkerbocht waar haast geen eind lijkt aan te komen... Daarna volgt een snelle omschakeling, laag bij de grond, naar een snelle rechterbocht om tenslotte aan te komen in de finale remzone.

Vild Svinet is een bijzonder leuk achtbaantje, dat perfect past in het kleurrijke BonBon-Land. De achtbaan is één van de kortste Eurofighters, maar is bijzonder leuk omwille van slechts 1 trim brake sectie, een redelijk comfortabel verloop, snelle bochten. Vild Svinet is zeker en vast niet de beste achtbaan die bestaat, maar verdient desalnietemin een bezoekje van elke achtbaanliefhebber, omdat dit de eerste Eurofighter was.