Psyké Underground

Walibi Belgium opende dit seizoen Psyké Underground. Het park kondigt deze overdekte achtbaan als nieuw aan, en her en der lokte dit toch reacties uit: “Dit is helemaal geen nieuwe attractie, maar gewoon een heropening”.
    

 
   
COASTERFICHE
Psyké Underground
  • Opening: 1982
  • Constructeur Rollercoaster: Schwarzkopf
  • Constructeur Trein/lancering: Gerstlauer
  • Lanceer systeem: LIM
  • Versnelling: ...-85 km/u in 3 sec
  • Max. snelheid: 85 km/u
  • Lengte: 220m
  • Hoogste punt: 45 m
  • Aantal inversies: 1
  • Elementen:
    - preshow vanuit trein
    - shuttle coaster
    - 25 m hoge looping
  • Duur van een ritje: 35 sec

Toegegeven, ook wij waren sceptisch gestemd om deze attractie meteen als nieuw te beschouwen. Het betreft hier immers de legendarische Sirocco-achtbaan uit 1982, die destijds samen met Tornado Walibi op de Europese pretparkenkaart bracht.
Het was diezelfde achtbaan die in 1997 de pretparkenwereld beroerde toen het treintje ondersteboven bleef hangen. De achtbaan werd onder handen genomen, en de looping werd overdekt. De achtbaan heropende in 2000 als Turbine.
Na het seizoen 2008 werd besloten om Turbine niet meer te openen. 

Toch werd de achtbaan niet gesloopt, er werden verschillende studies gemaakt om te zien hoe men deze legende nieuw leven kon inblazen. De fabrikant van de achtbaan, Schwarzkopf, bestond immers niet meer: de stichter was overleden en het bedrijf was failliet. Het was dus zoeken naar verschillende mogelijkheden. Verschillende plannen passeerden de revue, zelfs van een spinning coaster doorheen het gebouw. Maar uiteindelijk werd geopteerd om de attractie mee onder te dompelen in de muzikale sfeer van het park, een koers die het Waverse park nu al enkele jaren met succes volgt.

Het uitgangspunt was om een club te bouwen, die eigendom is van de tirannieke Vita. De club bevindt zich in Shimmeria, de fictieve wereld die Walibi en zijn tweelingbroer Squad samen ontdekken en waar muziek de hoofdtoon voert… Vandaar ook de link met Quentin Mosimann, de bekende DJ en muziekproducent in Wallonië, die voor de nieuwe achtbaan een speciaal nummer heeft geschreven “Psyké Underground”, verwijzend naar de naam van de achtbaan.
We geven even die achtergrond mee, want voor de gewone leek, betreft het gewoon een kleurrijk gebouw met een achtbaan erin… De storyline is eerder overbodig, al blijft het een leuke extra. In dit geval is het vooral de korte “show” in het station alvorens de trein op gang komt, die toch een toegevoegde waarde geeft aan het vernieuwde concept. Maar de achtergrond van het verhaal is naar ons gevoel niet echt nodig, en is daarom misschien ook niet heel sterk uitgewerkt.
   

2013 08 Psyke420

   

De ritervaring

2013 08 Psyke180Belangrijkste is uiteraard de vraag “Hoe was de achtbaan?”. Dit is een bijzonder moeilijk te beantwoorden vraag, want ongewild maak je de vergelijking met Sirocco en Turbine. De lancering voelt helemaal anders aan, minder intens. Wellicht omdat de trein al een beginsnelheid heeft en via een nieuwe technologie wordt gelanceerd. Er werd immers gekozen om de originele vliegwielversnelling te vervangen door een LIM-lancering (lineaire inductie motor) van het Duitse Gerstlauer, waarbij een groot magnetisch vermogen gebruikt wordt om de (nieuwe) 10 ton zware achtbaantrein te lanceren. Ofwel is de herinnering aan Sirocco/Turbine in die mate gegroeid tot een soort “über-status”, waarbij vooral de nostalgische gedachte bijdraagt tot een bijzonder hoge waardering. Feit is wel dat de achtbaan gebruik maakt van dezelfde sporen, en dus dezelfde lengte en hoogte van de achtbaan, dus de statistieken wijken niet zoveel af van de oudere waarden. De trein bereikt een topsnelheid van 85 km/u (in minder dan 3 secondes) alvorens doorheen de 25m hoge looping te razen, richting de steile uiteindes, die ook nog steeds 45 meter hoog zijn. Enig verschil is dat de ganse achtbaan volledig ingesloten is, wat toch een benauwender gevoel kan geven. 

Jammer is dat het park niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om zoals bij de LIM-coasters van Premier Rides een dubbel station te installeren, om zo de capaciteit toch op te trekken. We mogen immers niet vergeten, dat vroeger Sirocco/Turbine één van de absolute topattracties was in Wavre met lange wachtrijen tot gevolg. Een verhoging van de capaciteit had een absolute surplus geweest.
Al bij al is het wel bijzonder bewonderenswaardig dat Walibi Belgium 6 miljoen Euro pompt in een oude attractie. Voor dat geld hadden ze evengoed een andere attractie kunnen gebouwd hebben, maar het park hield rekening met de wensen van de bezoekers. Met een volledig nieuw lanceersysteem en een nieuwe trein, die een hele andere beleving geven aan de rit, kunnen we zelfs stellen dat Psyké Underground een nieuwe attractie is, die gebruik maakt van het traject van de legendarische Sirocco. Het is en blijft een speciale ervaring om deze shuttle coaster te berijden. Sommige effecten die aanwezig zijn in de attractie, komen helaas niet allemaal goed tot uiting. 

Door de andere ritbeleving die minder intens aanvoelt dan vroeger, zouden we haast kunnen besluiten dat de attractie niet helemaal naar volle potentieel wordt benut, maar het neemt niet weg dat Psyké Underground een absolute meerwaarde is voor Walibi Belgium. Hopelijk kan men de attractie in het tussenseizoen nog een beetje bijstellen, zeker op gebied van de effecten, zodat de baan het legendarische status van Sirocco zou kunnen benaderen. Wij zijn alvast overtuigd van het potentieel.