OzIris
- Details
- Categorie: Parc Astérix
- Laatst bijgewerkt: vrijdag 30 augustus 2013 05:03
Op 7 april 2012 opende OzIris in het Franse Parc Astérix. De achtbaan gooide meteen hoge ogen, omwille van de bijzonder indrukwekkende inkleding van de baan.
|
Park Astérix koos het Zwitserse Bolliger & Mabillard, kortweg B&M, om een Inverted Coaster te bouwen. Dit bedrijf heeft een enorm sterke reputatie wat betreft het bouwen van intense achtbanen die toch bijzonder comfortabel rijden. Een ander kenmerk is het feit dat de theoretische capaciteit van de meeste B&M-achtbanen bijzonder hoog ligt.
B&M gebruikte OzIris alvast om enkele “first-of-a-kind” elementen te presenteren. Zo start de hangende achtbaan zonder de typerende B&M pre-drop. Ook het eerste element, de Dive Loop, is vrij exclusief op een inverted rollercoaster. Daarna volgen nog een klassieke looping, een immelman en twee zero-g-elementen, waardoor het totaal aantal inversies 5 bedraagt.
Behalve de nieuwe achtbaan, werd een gans nieuwe zone gecreëerd, gebaseerd op het Oude Egypte. OzIris is overigens een knipoog naar de beroemde godheid uit de Egyptische mythologie, Osiris, die volgens de oude verhalen de eerste farao van Egypte werd. De naam verwijst overigens naar het album “de 12 werken van Asterix”. Het verhaal gaat over Iris de magiër, die na een kort verblijf in Gallië, waar hij een ontmoeting had met Asterix en Obelix, terugkeert naar zijn thuisland om er een glorieuze Egyptische tempel te bouwen. Om zijn reputatie eer aan te doen maakte hij een nieuwe betovering die de bezoekers zal doen vliegen en rondzweven als losgeslagen vogels. “Bij Osiris en bij Apis, durf jij de ondraaglijke blik van Iris te ondergaan?”
De meeste aandacht van het gebied ging dan ook naar de storytelling en inwerking van OzIris, met een indrukwekkende tempel als station, en enkele andere fijne objecten die her en der verspreid staan tussen de zeer mooi ogende landscaping. Het staat een beetje in contrast met andere punten van het gebied, wat toch wel jammer is. Maar als je weet dat dit project reeds 20 miljoen Euro kostte, dan is het logisch dat verdere afwerking voor een later tijdstip is. Toch ging de helft van het budget naar de thematisering en landscaping. Behalve OzIris bevat het gebied ook nog de familieachtbaan SOS Numerobis (de transformatie van Periférix). De buitenaankleding van het gebied werd geleverd door het Belgische Neverland Theming Projects. De binnenafwerking werd verricht door AZ decor, een beetje de vaste thematisatie-leverancier van het Franse park. Het ganse project oogt alvast zeer indrukwekkend. Net als doorheen de rest van het park zijn de ontwerpers van Parc Astérix er ook nu weer in geslaagd om subtiele humor te integreren, denk maar aan de obelisk als Eifeltoren of het wandelen doorheen de sarcofaag binnen in de tempel. Opmerkelijk feit is dat elke boom die werd verwijderd voor de aanleg van het nieuwe gedeelte werd herplant. Een belofte aan Idefix...
De ritervaring
B&M coasters worden gekenmerkt door een bijzonder pittige rij-ervaring met vele G-krachten, maar ondanks dat extreme geweld zijn de achtbanen bijzonder comfortabel en prettig om te ervaren. OzIris is geen uitzondering op deze regel. Na de lift hill die de treintjes 40 meter hoog brengt, duikt de achtbaan meteen links naar beneden. Het is even wennen om niet de typerende pre-drop te hebben, die de trein al een snelheid geeft alvorens naar beneden te duiken. De First drop is zeker niet de meest intense First drop, maar geeft de trein toch voldoende versnelling en snelheid om in de Dive Loop te duiken. Dit element werd aangekondigd als een exclusiviteit voor het park. Bij het verlaten van dit element raast men doorheen een snelle overgebankte bocht, richting het klassieke looping-element, die mooi opgesteld staat en als het ware posseert voor de vele bezoekers die op het grote plein de attractie gadeslaan. Na de looping volgt een kleine knik naar beneden doorheen een kleine rotstunnel om vervolgens het welbekende Immelmann-element aan te snijden. OzIris maakt nu vaart richting station, maakt een leuke duik over het meertje, maar blijkt dan plots snelheid te verliezen om doorheen de zero-g-roll te gaan. Vanaf dit tweede gedeelte ontbreekt de pit een beetje in de achtbaan, er volgen nog enkele bochten en nog een andere zero-g die naar B&M normen toch wel zeer matig genomen worden. Na een leuke helix die langs de wachtrij ligt, rest er nog de remzone.
Behalve het matige tweede gedeelte zijn er helaas nog twee andere pijnpunten in de attractie. De eerste is de reële capaciteit. Al te vaak vertrekt pas de trein uit het station wanneer de andere trein al eventjes in de remzone staat te wachten. De derde trein inzetten, heeft in zo’n geval helemaal geen zin. Het zou een beetje te gemakkelijk zijn om enkel op het personeel te schieten. De efficiëntie kan zeker en vast omhoog, maar het station lijkt ons niet helemaal optimaal om te voldoen aan de capaciteitseisen. Een stationsindeling zoals Dragon Kahn in Port Aventura of Superman in Parque Warner, waarbij de poortjes enkel al de mensen bevatten die mogen instappen zou de chaos in het OzIris station doen verminderen. Ook de doorgang naar de uitgang is te smal, zeker wetende dat de mensen nog in de kastjes op zoek moeten naar hun spullen. Dit in combinatie met personeel dat nog niet de drive heeft om de capaciteit hoog te houden, zorgen ervoor dat de wachtrijen langer zijn dan nodig.
Tweede heikel punt is de single riders line. Ondanks wachtrijen tot anderhalf uur, wordt deze aparte wachtrij haast nooit gebruikt. Onze vragen hieromtrent werden helaas nooit beantwoord, dus gaan we ervan uit dat het op willekeurige basis zal zijn dat deze rij wordt geopend. Ofwel heeft men besloten omwille van slechte ervaringen om deze aparte rij niet te openen. Helaas merken we nu dat de zitje in de treinen niet steeds bezet zijn. Een single riders line zou hiervoor soulaas brengen, of het station aanpassen, zodat elk poortje steeds bemand is met vier passagiers.
Al bij al is en blijft OzIris een fantastische achtbaan. Ze oogt niet alleen mooi, het is toch een plezier om de achtbaan te berijden, ook al vonden wijzelf het tweede gedeelte eerder tam. We hopen dat Parc Astérix de pijnpunten van vooral de capaciteit kan oplossen, want het is duidelijk dat de achtbaan veel meer bezoekers aankan, dan wat we tot nu toe helaas zien.
Het is alvast één van de topattracties van het park, en één van de betere achtbanen in Europa.