Eejanaika (Fuji-Q Highland)



COASTERFICHE
Eejanaika
  • Opening: 19 juli 2006
  • Constructeur: S&S Power
  • Onderaannemer: Meisho Amusement Machines<:li>
  • Max. snelheid: 126 km/u
  • Lengte: 1153 m
  • Hoogste punt: 76 m
  • Aantal inversies: 2
  • Elementen:
    - Inside raven turn
    - Fly-2-lie-roll
    - Outside raven turn
    - Lie-2-fly-roll
  • Duur van een ritje: 2 min 10 sec
  • Capaciteit: 1000 pers. per uur

Fuji-Q Highland is een park met reeds een collectie aan verbluffende achtbanen, met vooral de immens populaire Fujiyama, destijds de hoogste achtbaan ter wereld (in 1997) en uiteraard Dodonpa, een Thrust air coaster van S&S Worldwide Inc., een bijzonder krachtige launched coaster. Maar Eejanaika steekt hier letterlijk en figuurlijk bovenuit.

De baan is met haar 76m hoogte één van de hoogste achtbanen. Het gebouw van het station is een grote kazerne-achtige bedoening, met reclame voor Maxell. Tijdens het aanschuiven kon je kiezen of je links of rechts wil plaatsnemen: de treinen zijn immers zodanig gepositioneerd dat ze zich naast de track bevinden.
Men krijgt een stoel aangewezen, men heeft nog ruim tijd om alles in een kastje op te bergen, een sleutel mee te nemen en daarna kan men plaatsnemen. Per rij (per twee zitjes dus) stond er een personeelslid om de mensen vast te gespen. Dit betekent 10 mensen voor de ganse coaster, plus nog eens twee mensen (elke kant 1) om de mensen naar het juiste wachtstation te leiden, en dan nog één iemand om de knoppen te bedienen. Buiten stond er ook iemand om de dagpassen of individuele tickets te checken. Dus dat zijn 14 personeelsleden voor 1 coaster!


Ritervaring

De trein vertrek uit het station, met wuivende Japannertjes, die lachen, want je wagentje kantelt al meteen zo'n 120° naar achteren bij het verlaten van het station waardoor je met je hoofd half naar beneden hangt.
Bij de lift hill, word je parallel met de baan gelegd, je gezicht is half naar achteren gericht en het lijkt alsof je klaar bent om een glijbaan naar beneden af te leggen. 76m hoog, met zo'n houding, in alle vrijheid, het geeft al een kick en de rit moet nog beginnen.
De trein wordt vrijgelaten van de ketting en op die hoogte volgt een leuke knik, terwijl het karretje zich heroriënteert met het gezicht van de stervelingen naar beneden. Hierdoor lijkt het alsof je een vrije val maakt als parachutist. Halverwege flip je door zodat je op je rug in volle snelheid met de benen vooruit het eerste inversie-element invliegt, een zgn. inside raven turn, te vergelijken met een soort halve looping, waarbij de lighouding tijdens het ganse element horizontaal wordt gehouden, om dan bovenaan even terug te draaien, om in volle snelheid naar beneden te duiken. Hierna volgt een element waarbij je van vlieghouding naar lighouding gaat en dit tijdens een airtime-heuvel. En als dit nog niet genoeg is, begint je weer te tollen, wat een fantastisch gevoel geeft. Dit element is waarschijnlijk het beste en meest intense inversie-element dat ik ooit heb meegemaakt. Onwaarschijnlijk goed! En dan zijn we nog niet halverwege.
Hier passeren we het station, en er volgt een pittige overbanked turn, waarbij je van rughouding terug naar vlieghouding komt om dan het laatste gedeelte aan te vatten. Je krijgt dan weer zo'n gek backflip element om vervolgens door te scheuren naar een outside raven turn, waarbij je ditmaal dus aan de buitenkant van de track zit, een element dat je overigens van boven naar beneden aflegt. Echt crazy, er volgt alweer zo'n flipback element om vervolgens met gezicht naar beneden in de remzone te gaan. Vreemd gevoel hier.



Heb ik al vermeld dat dit een waanzinnig goede en comfortabele attractie is?
In vergelijking met X zouden de treinen een pak lichter zijn en is de ophanging fors verbeterd. Ik kijk alvast uit naar het eerste Europese park, die zo'n topattractie neerplant, want zo'n achtbaan is een fantastische beleving voor elke coasterfan. Voor de mensen die nooit in Japan geraken, hoop ik dat de foto's en verslag toch een beetje troost kunnen brengen.

Eén nadeel vermelden van de baan: ondanks het vele personeel toch een relatief lage capaciteit, wat resulteerde in wachtrijen tot 3u10min!