Abismo (Parque de Atracciones)
- Details
- Categorie: Parque de Atracciones
- Laatst bijgewerkt: donderdag 23 juli 2015 12:53
Parque de Atracciones pakte in 2006 nogal verrassend uit met Abismo, een uitgebreide versie van SkyLoop, een achtbaan van Maurer Söhne, waarvan Skywheel eerder al model stond (en staat) in het Duitse Skyline Park.
COASTERFICHEAbismo
|
Het park had reeds goede ervaringen met de Duitse achtbanenbouwer met hun andere spectaculaire spinning coaster, Tarantula. Maurer had de Madrilenen uitgenodigd in Skyline Park om hen te overtuigen van de mogelijkheden om SkyWheel uit te breiden tot een volwaardige achtbaan. Het huidige ontwerp in Madrid zou zelfs nog verder kunnen uitgebreid worden. Nu is er nogal een verrassend en abrupt einde van een toch spannende en leuke rit.
De attractie zelf maakt deel uit van de innoverende Maurer X-Car concept, een coasterwagentje die toelaat om inversies te nemen, zonder dat hierbij schouwerbeugels nodig zijn. De bouwer durft hiervan te eisen dat zij de eerste bouwer zijn die zo’n concept hebben ontwikkeld, maar mogelijk zijn ze Schwarzkopf even vergeten. Al moeten we wel toevoegen dat het Duitse bedrijf een deel van Schwarzkopf’s erfenis heeft overgenomen.
Wat is een SkyWheel nu eigenlijk? Wel het begint bij een vertikale lift. Dit is tegenwoordig al niet meer zo nieuw, denk maar aan Typhoon in Bobbejaanland. Maar het neemt bovenaan een kwartloop achterwaarts, waardoor je nu ondersteboven hangt, je rolt dan verder in een schroef-element, een heart roll om precies te zijn, om dan in een halve loop naar beneden te duiken. Met een hoogte van 46 meter, levert dit een snelheid van 105 km/u op. Een SkyWheel sluit terug aan in het station, waar de wagen tot stilstand komt in het vertikale lift gedeelte. In Madrid worden de bezoekers nog verder uitgedaagd met een element dat de prachtige naam “half cuban eight” meekrijgt. Maurer en het park durven dit element wel eens als een inversie-element definiëren, maar vermits de bezoeker niet volledig doorgedraaid is, of voorbij de grens van 180° is gedraaid, wordt het door vele kenners-websites niet geteld als inversie-element.
Het neemt niet weg, dat dit element niet alleen leuk is om doorheen te razen, maar ook bijzonder mooi oogt. Wat volgt is een kamelenbult van jewelste, die zorgt voor de nodige portie airtime. Daarna volgt nog een sterk hellende bocht, van maar liefst 127° alvorens de trein naar het station toeraast in een finale verrassende drop. Bij aankomst vliegt men niet meteen in de remmen, maar net zoals met SkyWheel duikt de trein terug de lift hill op, om dan achteruit te worden getakeld, terug het station in.
Uiteraard geeft dit een enorme sensatie, maar nadeel is dat de capaciteit bedroevend laag ligt, in een land dat al niet bekend staat om de snelle attractie-bedieningen. In 1 trein kunnen slehts 12 mensen mee, verdeelt over twee wagonnetjes. De theoretische capaciteit bedraagt 550 personen per uur, wat bedroevend laag is als één van de topattracties uit het park.
Want dat moet gezegd worden, de attractie is het wachten waard, ook al duurt de rit jammer genoeg niet lang. Daarom is het echt hopen dat het park besluit om te gaan voor uitbreiding 2. Dan zou de achtbaan ruim 1000m lang worden, en de capaciteit zou bijna verdubbelen. De vraag is natuurlijk voor het park of dit wel rendabel genoeg is voor het park.