Innovaties in Disney World voor NextGen

2011-03-WDW-HauntedMansion

Tegen het einde van de maand, hoopt Walt Disney World de nieuwe wachtrij aan het beroemde spookhuis the Haunted Mansion, te kunnen openen voor het publiek. Deze populaire dark ride is één van de originele attracties uit het Magic Kingdom.

Nieuwe wachtrij voor Haunted Mansion

Tegen het einde van de maand, hoopt Walt Disney World de nieuwe wachtrij aan het beroemde spookhuis the Haunted Mansion, te kunnen openen voor het publiek. Deze populaire dark ride is één van de originele attracties uit het Magic Kingdom. Na 40 jaar langzaam aan te schuiven naar de ingang van de attractie toe, zullen de bezoekers nu de kans krijgen om via een kerkhof met allerlei bizarre graven en cryptes, het spookhuis te betreden.

Ook hier wordt gebruik gemaakt van enige interactiviteit, waarbij het lijstje van dergelijke wachtrijen in een Disney-park steeds maar langer wordt. Zo zal er een graf van een muziekcomponist zijn, waar men bij het raken van zijn zerk muziek zal horen. Het is een afleidingsmanoeuvre om op die manier de lange, saaie wachtrijen, enigszins dragelijk te maken. In Florida heeft men dit de afgelopen jaren ook toegepast bij verschillende attracties, waaronder Space Mountain en The Many Adventures of Winnie the Pooh in het Magic Kingdom park, en bij de populaire zweefsimulator Soarin' in Epcot.

De nieuwe wachtrij aan The Haunted Mansion is in feite onderdeel van een nieuw Disney-project "Next Generation Experience", een breed initiatief om met behulp van nieuwe technologieën de steeds drukker wordende themaparken toch aangenaam te laten aanvoelen, en waarbij het aanschuiven aan een attractie leuker en gemakkelijker wordt. Er zijn ook andere attracties waar deze updates zullen doorgevoerd worden. Disney heeft deze aanpassingswerken begroot op 1 miljard dollar. Men wil op die manier zorgen dat er geen “verstikking” ontstaat of een negatief gevoel na een bezoek aan één van de parken. Een tevreden klant keert immers sneller terug.

De aanpassing van de wachtrijen is maar een onderdeel van deze operatie. Disnet is immers bezig om een soort reserveringssysteem te maken, waarbij de bezoekers zelf hun attracties kunnen boeken, om zo zonder de wachtrij te kunnen passeren, een attractie kunnen betreden. Het betreft een systeem dat nog veel verder gaat dan het huidige Fast Pass systeem.

Disney heeft altijd aandacht besteed aan de aankleding van de wachtrijen. Thematisering tot in de details is één van de kenmerken. Ook de wachtrijen met een zogenaamde "pre-show" spreken tot de verbeelding om zo het verhaal van een bepaalde attractie beter te schetsen. Klachten over lange wachttijden worden door het management steeds au serieux genomen, en waar het kan zal men er steeds alles aan doen om de klant-tevredenheid hoog te houden. Daarom ook de inspanning nu met het NextGen verhaal, waar Disney veel geld investeert in het ontwikkelen en bouwen van deze interactieve wachtrijen.

De eerste attractie die met zo’n systeem werd uitgerust was Soarin’ in Epcot waar de wachttijden echt lang konden oplopen, en de rijen ook niet meteen de perceptie gaven dat ze vooruit gingen. In 2007, installeerde Disney gigantische videoschermen in de wachtrij, uitgerust met bewegings-detectie-apparatuur en warmte sensoren die het mogelijk maken om grote groepen gasten videogames te laten spelen tegen elkaar, terwijl men wachtte in de wachtrij. Deze interactieve ervaring was ene groot succes, en maakte volgens onderzoek, dat bezoekers bereid waren om 12% langer aan te schuiven…

Het resort heeft deze aanpak vervolgens uitgebreid naar meer attracties. In 2009, werden maar liefst 87 video-game stations toegevoegd aan de wachtrij voor Space Mountain. En wat later werd ook de Winnie de Poeh attractie in het Magic Kingdom geüpgrade, waarbij de wachtrij nu een speelplaats is voor jonge kinderen. De wachtrij van The Haunted Mansion zou naar verluid nog spectaculairder worden…