Europese parken investeren

2010-05-AT-Thirteen

Attractieparken in Europa hebben tijdens de afgelopen wintermaanden miljoenen Euro’s geïnvesteerd om de verwachte 150 miljoen bezoekers talrijke nieuwe belevenis-sen aan te bieden.  Van achtbanen, thrill rides en familie-attracties, tot kiddy-rides, shows, concerten en speciale evenementen...

Vele nieuwe attracties in Europa

Attractieparken in Europa hebben tijdens de afgelopen wintermaanden miljoenen Euro’s geïnvesteerd om de verwachte 150 miljoen bezoekers talrijke nieuwe belevenis-sen aan te bieden.  Van achtbanen, thrill rides en familie-attracties, tot kiddy-rides, shows, concerten en speciale evenementen; voor iedere leeftijd valt er wel iets nieuws te beleven.

“Ondanks de moeilijke economische omstandigheden kunnen attractieparken in de meeste Europese landen op een succesvol 2009-seizoen terugblikken”, zegt Andreas Veil-strup Andersen,  directeur van het Europese bureau van de wereldwijde organisatie van attractieparken (IAAPA).  “Met een jaarlijkse investering van zo’n 400 miljoen Euro, ho-pen we dat ook 2010 een goed jaar voor onze branche wordt”, voegt Andersen toe.

In 2009 heeft IAAPA Europa een onderzoek naar de economische effecten van de Europe-se attractiepark-industrie laten uitvoeren. Hieruit kwam naar voren dat de 320 attractie-parken in 19 landen meer dan 150 miljoen bezoekers ontvangen, voor 50.000 directe arbeidsplaatsen zorgen en een totaalomzet vertegenwoordigen van 8,6 miljard. Voor België zijn de volgende kengetallen berekend: 4,4 miljoen bezoekers, 1.120 fte’s en 162 miljoen omzet, waarvan 104 miljoen direct bij de parken.

De International Association of Amusement Parks and Attractions ( IAAPA), opgericht in 1918, is de grootste internationale vak-organisatie ter wereld voor amusementbedrijven met een vaste standplaats. De organisatie vertegenwoordigt meer dan 4.000 aanbieders, leveranciers en individuele leden uit meer dan 90 landen. IAAPA Europa heeft 700 leden.

Overzicht nieuwe attracties, klik hier...