Wachten is een sleutelparameter

Belangrijk aandachtspunt voor pretparken

Met de steeds maar duurder wordende entreeprijzen, is de prijs/kwaliteitsverhouding een heel belangrijke parameter. Hoeveel attracties kunnen bezoekers op 1 dag bezoeken is daarbij een belangrijk criterium. Niets is meer frustrerend dat wanneer je slechts 5 attracties kunt beleven op een ganse dag, maar daar wel 50 euro of meer voor moet neertellen.

Het valt dan ook op dat parken proberen om de wachttijden via de app of aan de attractie zo accuraat mogelijk weer te geven. Een test twee jaar geleden toonde echter dat sommige parken hier toch nog wel wat huiswerk voor de boeg hebben. In sommige gevallen werden afwijkingen van meer dan 50% vastgesteld, in negatieve zin. Door de covid-crisis hebben we dit niet meer kunnen verifiëren, maar we plannen een nieuw onderzoek in 2022 en zullen dan ook de resultaten hier publiceren.

20210915 Wacht Walibi

In ieder geval zijn wachtrijen en wachttijden een heel belangrijke bezorgdheid bij de parken, vermits het tevens 1 van de topklachten betreft van de bezoekers zelf. Dit werd in het verleden reeds aangehaald door Nick Varney, de CEO van de Britse pretparkengroep Merlin Entertainments tijdens de IAAPA expo.
Hierdoor zijn er ook verschillende oplossingen ontstaan om wachtrijen te reduceren en te monitoren, waardoor er meer efficiëntie wordt beloofd tijdens het aanschuiven. Al zal men uiteraard nooit echt een volledige eliminatie van wachttijden kunnen bekomen, zelfs niet met reserveringssystemen. Zo speelt de capaciteit van de attractie alvast een grote rol.

Hieronder is een tabel gemaakt (bron: de fabrikanten, de parken), waarin we de capaciteit oplijsten van alle Belgische achtbanen. De capaciteit van een attractie vertelt hoeveel bezoekers er theoretisch per uur kunnen plaats nemen in de attractie. Hierbij wordt geen rekening gehouden met extra controles op veiligheid.
Ze staan gerangschikt van laagste capaciteit naar hoogste.

20210916 Capaciteit

Zo zie je dat de capaciteit enorm kan verschillen van achtbaan tot achtbaan. Uiteraard heeft een achtbaan met een lage capaciteit een hogere kans op langere wachtrijen. Sommige achtbanen opereren met meer dan 1 achtbaantrein. De bovenstaande tabel gaat ervan uit dat de attractie op volle capaciteit draait. 

Wanneer een park goed bezet is, zal een park wellicht de keuze maken om op volle capaciteit te draaien. Maar andersom is de redenering ook mogelijk en ook wel logisch. 
En er is steeds de factor van het weer dat een enorme invloed kan hebben op het aantal bezoekers die dag.

Maar een pretpark is in de eerste plaats een bedrijf dat moet renderen. te korte wachtrijen is ook niet goed, en kan impact hebben op de verdienmodellen van het park. Als we even kleinschalig denken, dan denken we aan de drankstandjes of automaten in een wachtrij, al is dat niet het grote geld, maar stel je voor dat bezoekers plots niet meerdere dagen zouden nodig hebben in een pretpark. Dit zou ten koste gaan van extra inkomsten van abonnementen tot overnachtingen.

De gulden middenweg voor een park is om toch zeker te zorgen dat er wachtrijen zijn, zonder de negatieve impact ervan. En dan spreken we niet alleen over de duur van het wachten, zoals hierboven reeds besproken, maar ook over de accuraatheid van de informatie. Niets is immers meer frustrerend om ergens aan te schuiven waarbij wordt aangeduid dat een wachttijd slechts 20 minuten is, maar waarbij je na meer dan een uur nog steeds niet hebt kunnen plaats nemen in de attractie.
En dan spreken we niet over een attractie die defect valt, want ook dat gebeurt wel eens.
Het is dus de kunst om de wachttijden correct op te meten en ze in real time ook te kunnen doorgeven aan de bezoekers. Dat klinkt heel logisch en eenvoudig, maar de realiteit is echter niet dat simpel…

Zo bestaan er verschillende methodes om de wachttijd te meten.
De oudste methode is de manuele methode, waarbij de ride operator een visuele check doet om vast te stellen hoe lang een wachtrij is. In vele wachtrijen vindt men overigens bordjes terug die aanduiden hoe lang men nog ongeveer moet aanschuiven. Meestal een bordje elke 15 minuten. Deze methode lijkt onnauwkeurig, maar verrassend genoeg is deze schatting zeer nauwkeurig wanneer het uitgevoerd wordt door een ervaren medewerker die vaak aan die attractie staat. Het is bovendien goedkoop, want het vereist immers geen duur materiaal om de wachtrij op te meten. Het nadeel echter is dat zo’n check heel geregeld dient uitgevoerd te worden en dat deze informatie dan ook nog de bezoeker moet zien te bereiken. Toch wordt deze manier nog heel vaak gebruikt.
Een andere manier om de wachttijd te meten is via Camera tracking. Hiervoor heb je camera’s nodig die bijhoudt hoeveel mensen de wachtrij betreden en hoeveel mensen de attractie verlaten. Op die manier kun je vaststellen hoeveel bezoekers er exact in de wachtrij staan. Op basis van de capaciteit van de attractie, aangevuld met de extra tijd die nodig is om in en uit te stappen, plus de veiligheidscontroles, kan men berekenen hoe lang de effectieve wachttijd is. Via deze manier van werken en rapporteren kan men redelijk sterk real time wachttijden weergeven en ook de doorstromingstijd bepalen. Het grootste nadeel is het prijskaartje die hieraan vasthangt.
Nog een andere meetmethode is via Device tracking, waarbij men via gespecialiseerde meetapparatuur de WiFi en/of de Bluetooth signalen opmeet die worden uitgestuurd vanuit de mobiele toestellen (zoals een smartphone). Voor deze meting heb je toch wel best dure hardware nodig. Bovendien is de lijn tussen privacy en publiek toch wel heel dun in dit geval.
Daarom wordt er vaak gebruik gemaakt van een app van het pretpark zelf. Deze app zal de tijd monitoren die een persoon nodig heeft om de attractie te betreden. Om accuraat te zijn, moeten er wel voldoende bezoekers de app installeren en moet het park een goede 3/4/5G dekking hebben of een goede WiFi aanbieden.
Met een goede aanpak is deze laatste methode wel een interessante manier om de wachttijden op te meten.

Niemand houdt van aanschuiven, en daarom bieden sommige parken extra mogelijkheden aan. Het meest bekende is het Fast Pass system van Disneyland. Verschillende parken passen deze ook toe, maar dan betalend. Op die manier wordt vaak de helft van de totale capaciteit van een attractie gebruikt zodat mensen minder lang moeten aanschuiven.
In Belgie wordt dit systeem al gebruik in Walibi Belgium, waar men drie passen kan bekomen: Speedy One (één versnelde toegang tot een attractie naar keuze), Speedy One Kondaa (één versnelde toegang tot de nieuwe attractie Kondaa) en Speedy Unlimited (ongelimiteerde toegang tot alle attracties van het park, uitgezonderd Kondaa = één versnelde toegang).
In Bobbejaanland plant men ook voor 2022 een express pass aan te bieden. Door de covid-crisis heeft men dit idee nog niet eerder in werking laten treden.

20210915 Wacht Bellewaerde

Een ander type wachtrij is de zogenaamde Single Rider’s Line. In Bellewaerde is deze voorzien op hun nieuwste achtbaan Wakala. Omwille van Covid werd deze nog niet eerder gebruikt. In Walibi werden deze wel opengesteld, net om het publiek wat verder te spreiden. Deze is bij 4 attracties terug te vinden.

Geen enkel park hanteert het principe van reservering, zoals wel het geval in het Engelse Thorpe Park, of wat ook het geval is met de Fast Pass van Disneyland.

Een ander type van wachtrij dat misschien wat onderbelicht is, is de toegang voor mindervaliden. In vele gevallen kunnen deze mensen de attracties via de uitgang betreden, maar parken doen ook hun uiterste best om via aparte wegen de mindervaliden en begeleiders tot bij de attractie te krijgen. Dit werkt soms met een aparte pas, zoals de Easy Pass van Bellewaerde. Alle parken zijn immers van mening dat elke bezoeker immers optimaal moet kunnen genieten van een dagje uit.

Sommige parken hebben niet meteen de mogelijkheden om een aparte wachtrij te bouwen om op die manier een extra wachtrij te creëren, voor single riders of voor een “snelle” bypass. Of ze zijn een tegenstander van dit systeem, dat economisch gezien wel kan opbrengen, maar dat de reguliere bezoeker misschien eerder tegen de borst zou kunnen stoten. Niemand schuift immers graag aan…

Daarom bestaat er ook een concept van virtueel aanschuiven, zoals in een restaurant waar je een signaal krijgt wanneer je je eten kunt komen oppikken.
Het belangrijkste is echter om een good management te hebben van de wachtrijen. Via de informatie die verzameld wordt om de bezoeker te informeren kan men ook sneller beslissen om de capaciteit van een attractie te verhogen, waar nodig, door bvb een extra trein in te zetten. De data kan ook gebruikt worden voor interne analyses om te zien waar het park eventueel de efficiëntie kan verhogen. Uiteindelijk wil men de bezoeker happy zien, maar ook de eigen werknemers. Door een betere organisatie van de wachtrijen kan men immers ook de druk verlagen die toch ook ligt bij de ride operators.

20210915 Wacht Bobbejaanland

Tegenwoordig denken de parken nog meer dan vroeger na hoe men de wachtrijen interessanter kan maken. Dit kan gaan door leuke spelletjes aan te bieden op de app, maar ook door extra thematisatie aan te brengen, ervoor te worgen dat de bezoeker de sfeer van de attractie kan opsnuiven tijdens het aanschuiven, kortweg ervoor te zorgen dat wachten niet noodzakelijk een irritant gegeven is. Enkele jaren geleden was er zelfs een proefproject in Plopsaland De Panne in de attractie van het Bos van Plop om de mensen via interactiviteit te entertainen (lees hier). In de VS wordt hier wel vaker gebruik van gemaakt om via technologie en interactiviteit de bezoeker de tijd te doen vergeten. Ook het gegeven van story telling is een belangrijk aspect dat sommige parken gebruiken. De wachtrij wordt in dit geval gebruikt om de bezoekers reeds mee te nemen in het verhaal van de attractie zelf. Door de wachtrij te betreden, betreedt je in feite de attractie zelf al.

Mochten jullie zelf nog leuke bemerkingen hebben die als aanvulling van het artikel kunnen dienen, gelieve te mailen naar patrick@parkworld.be