Six Flags Magic Mountain presenteert Twisted Colossus

Vaarwel Colossus, welkom Twisted Colossus

Enkele weken geleden brachten we het nieuws dat Six Flags Magic Mountain afscheid nam van de iconische dubbele achtbaan Colossus. Nu kunnen we vrijgeven dat Colossus in een andere, modernere versie terugkeert als Twisted Colossus.

20140829-SFMM-TwistedC180De originele Colossus houten achtbaan werd op 29 juni 1978 geopend en had haar laatste ritje op 17 augustus 2014. De nieuwe versie wordt een hybride versie met de befaamde Iron Horse Track op de houten ondersteuning, die door de Rocky Mountain Construction wordt gebouwd. Twisted Colossus is een ontwerp van Alan Schilke*.

Met Twisted Colossus pakt Six Flags Magic Mountain alvast bijzonder straf uit en doet het Californische pretpark alvast haar titel als Thrill-hoofdstad van de wereld alle eer aan. De lengte van de nieuwe achtbaan is 1520 meter, al moeten we wel toevoegen dat het hier om een dubbele baan gaat. Volgens het filmpje lijkt het wel dat de treinen na 1 rondje van zijde zijn gewisseld (zogenaamde Mbius-track) en meteen een nieuw rondje zullen afleggen. De lift hill is zo’n 37 meter hoog en wordt gevolgd door een spectaculaire First drop van maar liefst 80 graden. De baan duikt 39 meter de diepte in en de twee treinen zijn alvast vertrokken voor een waanzinnige achtbaanrace, met enkele spectaculaire elementen, zoals de zogenaamde Top Gun Stall waar de trein een tijdje ondersteboven hangt boven de andere trein, een high five element, waar de passagiers elkaar haast met de vingertoppen kunnen raken, een zero-g roll en vele overhellende bochten.

20140829-SFMM-TwistedC640

De vernieuwde achtbaan zal tevens in een gans nieuw gebied komen van het park: Back Alley. Het park omschrijft de zone als een plek waar de gasten het onverwachte mogen verwachten.

* Alan Schilke is vooral bekend toen hij voor Arrow Dynamics werkzaam was, om zijn ontwerp van de 4th dimension coaster X, die ook in Six Flags Magic Mountain staat. Na het faillissement van het bedrijf ging hij voor S&S werken, voornamelijk dan de houten achtbanen. El Loco is ook van zijn hand. Hij werkt nu voor Ride Centerline LLC dat hij samen met Ned Hansen heeft opgericht. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en de engineering van achtbanen. Ze werken vooral voor S&S en voor Rocky Mountain Group.