Six Flags Great America opent X Flight

2012-05-SFGAm-Xflight

Twee jaar na het faillissement opende het populaire pretpark in Gurnee een nieuwe attractie, en wat voor één: X-Flight, een Wing Coaster van B&M, toch wel één van de nieuwste sensatie-achtbanen.

 

Een nieuwe wing coaster geopend

X-Flight is de eerste grote achtbaantoevoeging in het park na Superman: Ultimate Flight in 2003. Het park torste enorme schulden, maar door een verschuiving van 2 miljard dollar van die schulden, is het park er nu aan het doorkomen.

Met X-Flight opende het park als tweede Amerikaanse park een Wing Coaster van B&M. Dollywood had die eer eerder op het jaar bij de opening van Wild Eagle. In Europa kunnen de mensen in Gardaland (Raptor) en Thorpe Park (The Swarm) een gelijkaardig type berijden. Het is zowat de nieuwste trend in pretparkenland, een opzienbarend type van achtbaan, waarbij de passagiers zich niet op of onder de sporen bevinden, maar aan de zijkant.
Andere bouwers waren B&M al voorgegaan, denk maar aan Intamin met Furious Baco of S&S met hun 4th Dimension Coasters (zoals X2 of Eejanaika), die technisch gezien nog spectaculairder zijn: een tweede spoor naast het hoofdtrack zorgt immers voor gecontroleerde draaibewegingen van de stoel waarin de passagier zich bevindt, waardoor men nog meer ondersteboven gaat.
B&M, wat staat voor de stichters Bolliger & Mabillard, is een Zwitsers bedrijf dat in de pretparkwereld enorm veel krediet heeft verdient met hun achtbaanconstructies: niet tegenstaande spectaculaire achtbanen zijn de ritbeleving bijzonder soepel en aangenaam, waardoor de bezoeker vooral kan genieten van de adrenaline. In Six Flags Great America staan reeds 3 B&M achtbanen: Raging Bull (Hypercoaster), Superman: Ultimate Flight (Flying coaster) en Batman: the Ride (Inverted Coaster). Met de opening van X-Flight werd het totaal aan achtbanen in het park gebracht op 13.
 

2012-05-SFGAm-Xflight420

 
X-Flight heeft in totaal 5 inversies. Het avontuur begint al met een spectaculaire drop, waarbij men bovenaan de lift hill al meteen om de as wordt gedraaid om vervolgens in duikvlucht de rit op snelheid te brengen. Met een maximale snelheid van 88,5 km/u is deze achtbaan zeker en vast niet de snelste, maar de near misses tijdens de inversies, de nevel effecten, de sterk hellende bochten, maken dat dit 3 minuten durend avontuur continue doordrenkt is van spanning. Het nieuwe project kostte zo’n slordige 15 miljoen dollar.

Men hoopt alvast dat de nieuwe toevoeging een boost geeft in de bezoekersaantallen. Het park dat in 1976 opende, kan ze alvast gebruiken. Een pretpark is immers zo afhankelijk van verschillende factoren, het weer, de benzineprijzen in deze crisis (gaan mensen wel van ver willen komen?), maar gelukkig kan een ouder park steeds rekenen op een vast publiek dat jaar na jaar terugkeert.