Walibi Connect

 

Iedereen doet de « swipe & like » in Walibi

Walibi Belgium pakt uit met een leuke wereldprimeur (voor pretparken): Walibi Connect. Het park wil via Walibi Connect de reële wereld met de virtuële wereld aan elkaar koppelen via Facebook. Iedereen met een Facebook account kan dan terwijl men in het park is, hun favoriete attracties LIVE delen met hun vrienden op Facebook. Het systeem is al bekend van op festivals, maar het Belgische park zou het eerste park zijn die dit systeem introduceert in hun park.

2012-06-walibi-connect-totemDeelnemen is zeer eenvoudig én gratis.
De bezoeker gaat voor zijn bezoek naar www.walibiconnect.be om zijn of haar persoonlijke barcode te verkrijgen. Eens men in het park is, kan deze barcode ingeruild worden tegen een Walibi Connect armbandje dat zogenaamde RFID technologie bevat. Aan de totems in de wachtrijen van acht verschillende attracties (Vampire, Dalton Terror, Flash Back, Radja River, Cobra, Calamity Mine, Buzzsaw en Weerwolf) kan de bezoeker de armband dan "swipen", waardoor vrienden via een prikbordbericht op Facebook meteen weten welke attractie jij als bezoeker zal doen. Indien je vergeten bent om je te registereren op Walibi Connect, geen noog, het Walibi-park heeft een gratis WIFI-zone voorzien waar men alsnog kan inschrijven via de eigen smartphone of een vaste computer.

Walibi Connect is de eerste ervaring in een pretpark die toelaat om de reële wereld te linken aan de virtuele wereld van Facebook. Het grote voordeel is dat men als bezoeker geen smartphone of computer nodig heeft om allerlei leuke acties te delen.   Al lijkt het voor ons toch eerder beperkt, want je kunt in feite enkel liken. We zien niet meteen een mogelijkheid om bijvoorbeeld aan te geven hoe druk het zou zijn, of om je "like" verder te argumenteren. Hiervoor heb je dan weer je smartphone nodig...

In ieder geval is Walibi Belgium het eerste park wereldwijd om dit systeem in gebruik te nemen. Naast de link met Facebook is er ook een interactief spel van gemaakt. Zo kan men na 5 attracties "Walibi Pro" worden en na 8 attracties "Walibi Master". Gemiddeld heeft de Belgische Facebook gebruiker ongeveer 240 vrienden. Walibi schat dat er 5 "swipes" per gebruiker zullen worden gezien door een 15-tal "beste" Facebook vrienden. Het Nederlandse zusterpark Walibi Holland had eerder al een app laten ontwikkelen, de zogenaamde Thrill Battle. Mogelijk zullen andere parken in de toekomst ook investeren in deze moderne technologieën en de toepassingen ervan.

Dit project in Walibi is ontwikkeld met de hulp van Getyoo, een innoverende start-up gespecialiseerd in vernieuwende technologieën en OpenGraphy, een Preferred Marketing Developer van Facebook. Het project wordt op regelmatige wijze opgevolgd door Facebook voor validatie en is in 6 maanden ontwikkeld. Er werd 140.000 Euro uitgetrokken voor dit project. Het Walibi Connect armbandje is uitgerust met een passieve RFID-chip. Hierdoor is er geen emissie van radiostralen. Deze RFID-technologie treft men ook aan in de winkels voor anti-diefstal of in de medische sector. Bij de totems aan de attractie kan men "swipen". Het doorgeven van de informatie gebeurt via 3G-technologie. Een standaard 3G-verbinding laat uploadsnelheden toe tot 256 Kb/s, waardoor men tot 208 swipes tegelijkertijd zou kunnen doorsturen naar Facebook.