Attractiepark Toverland breidt directie uit

2011-10-Toverland_Caroline_Pieter

Het Nederlandse Attractiepark Toverland opende in 2001 haar deuren, en is op 10 jaar tijd uitgegroeid tot één van de populairste parken in Nederland. Met het oog op de verdere ontwikkeling van het park is de heer dr. Pieter Cornelis per 12 oktober als directeur ‘strategie en ontwikkeling’ toegetreden tot de directie.

 

Nederlands pretpark denkt op lange termijn

Attractiepark Toverland is gelegen in het Noordlimburgse Sevenum, tussen Eindhoven en Venlo. Het park maakt onderdeel uit van de Gelissen Group. In het tienjarig bestaan van het park is het bezoekersaantal gegroeid tot een half miljoen bezoekers. Het doel is om dat bezoekersaantal in de volgende 10 jaar te verdubbelen. Hiervoor werd Pieter Cornelis aangetrokken. In deze functie zal hij zich toeleggen op de ontwikkeling en uitvoering van de plannen die het park voor de komende jaren heeft. Caroline Maessen blijft als algemeen directeur verantwoordelijk voor het huidige park en organisatie.

Eigenaar van het attractiepark en bedenker van het succesvolle concept Jean Gelissen licht alvast even toe: “Steeds meer families weten ons te vinden en hebben 365 dagen per jaar én bij elk weertype een geweldige dag. Dit jaar stevenen we wederom af op een prachtig aantal bezoekers”. Behalve een indoorgebied van twee grote hallen met tientallen attracties kent het park ook in de buitenlucht meerdere attracties met als blikvangers Troy, de hoogste en snelste houten achtbaan van de Benelux en Boosterbike, een fascinerende lanceerachtbaan waarbij de bezoekers plaats nemen op een moto. Gelissen vervolgt: “Nu het concept zich bewezen heeft, gaan we het in de komende jaren verder ontwikkelen. Pieter Cornelis is daarbij de juiste man op het juiste tijdstip”.

Toverland plant een uitbreiding met diverse nieuwe attracties, vooral in het buitengebied waarvoor onlangs de eerste gronden zijn aangekocht. Bij de investeringen zal men zich meer en meer richten op families met kinderen boven 12 jaar. Al deze attracties zullen evenals de houten achtbaan een eigen verhaal en thema krijgen. In de plannen is ook ruimte voorzien voor verblijfsaccommodatie.

Caroline Maessen die leiding geeft aan het park sinds de opening in 2001: “Een andere doelstelling ligt op het vlak van de ‘software’. We vinden het als familiebedrijf belangrijk dat gasten een fijne dag in Toverland hebben. Hoewel we volgens onderzoek al hoog scoren op ‘klantentevredenheid’, blijven we hierin ook investeren voor de komende periode. We zullen ons ook op dit punt van de collega-parken onderscheiden”.

De 45-jarige Pieter Cornelis is geen onbekende in de attractieparkensector. In mei 2011 is hij gepromoveerd aan de universiteiten van Tilburg en Tarragona op onderzoek naar de effecten van investeringen in Europese attractieparken. Eerder werkte Cornelis als Hoofd Onderzoek bij de Efteling en als universitair docent Vrijetijdswetenschappen. Binnen Toverland zal hij ook verantwoordelijk zijn voor marketing, communicatie, sales, entertainment en imagineering.