Nieuwe pretparkattractie moet passen bij merkessentie

2011-08-NRIT

Het investeringsbeleid van een pretpark met betrekking tot nieuwe attracties vormt een van de belangrijkste. Om de risico’s van grote investeringen in nieuwe attracties te verkleinen, moet de attractie passen bij de merkessentie van het park, stelt onderzoeker Pieter Cornelis.

 

Attraction Respons Matrix

De jonge Nederlander promoveerde 25 mei promoveerde dankzij een proefschrift dat hij maakte. Deze is te bestellen bij de uitgeverij NRIT Media. Naast de merkessentie is het ook van belang dat het management bereid is risico’s te nemen. Het voorspellen van de effecten van investeringen in nieuwe attracties is (nagenoeg) onmogelijk, omdat er onder meer geen prijs op creativiteit te zetten is. Daarnaast is het ook lastig om resultaten tussen parken met elkaar te vergelijken omdat de verschillen tussen Europese attractieparken veelal groter zijn dan de overeenkomsten.

De effecten van investeringen zullen daarom vanuit hun specifieke context bestudeerd moeten worden. Door inzicht te krijgen in de effecten van investeringen in het verleden kan het risico voor toekomstige investeringen verminderd worden. De Attraction Respons Matrix (ARM) die Cornelis ontwikkelde, kan daarbij behulpzaam zijn. In deze matrix worden uiteindelijke economische (gedrags)effecten verklaard door inzicht te verkrijgen in tussenliggende attractie-, park- en merkresponsen.

Het proefschrift van Pieter Cornelis ‘Attraction accountability, predicting the unpredictable?!’ is via de webshop van de uitgeverij te bestellen op www.nritmedia.nl