Flying Turns in Knoebels

2011-07-Knoebels

Hoe zou het staan met Flying Turns in het Amerikaanse pretpark Knoebels? Deze houten bobslee-achtbaan zou één van de paradepaardjes moeten worden van het pretpark, maar na vijf zomers is de attractie nog steeds niet geopend.

 

Na 5 seizoenen nog niet open...

Alvorens uit te wijden over de achtbaan, is het misschien interessant om een beetje achtergrond te geven bij het pretpark. Knoebels opende de deuren in 1926 en staat erom bekend om oudere attracties te redden, die anders op de schroothoop of in de houtversnipperaar waren beland. Zo redde het park in 1985 de houten achtbaan “The Rocket” uit Playland Park in het Texaanse San Antonio. Deze achtbaan uit 1948 was bijna klaar om als brandhout verkocht te worden. Na een opknapbeurt maakt de achtbaan rondjes als the Phoenix.
Of the Golden Nugget, een indoor rollercoaster uit Morey’s Pier, werd onlangs nog verhuisd naar Knoebels en fungeert er nu als dark ride-rollercoaster, Black Diamond. Deze attractie was een ontwerp van John Allen, toch één van de belangrijkste ontwerpers uit de geschiedenis van achtbanen.
Directeur van het park, Dick Knoebel en zijn hoofdontwerper John Fetterman zijn dan ook fan van John Allen, en dat vertaalde zich in 1999 in Twister, een achtbaan gebaseerd op de plannen van John Allen voor de Mr. Twister van Elitch Gardens in Denver. Die plannen dateerden van 1964. Het past volledig bij de charme en het concept van het park.

2011-07-Knoebels-nieuwsZo ook dus de Flying Turns achtbaan. Sinds de herfst van 2005 werd het project een ware obsessie voor Dick Knoebel en John Fetterman. Het concept is sterk vergelijkbaar met de metalen bobslee-achtbanen van Intamin en Mack Rides, alleen is deze achtbaan volledig in het hout vervaardigd.
Het speciale aan dit type achtbaan, is dat de karretjes niet op rails geleid worden, maar in een buisvormige omgeving hun weg naar beneden afleggen. Heel vroeger werd zo’n achtbaan gebouwd. De eerste was in 1929, toen John Bartlett en achtbaan-icoon John A. Miller, hun concept van de Flying Turns bobsled coaster bouwde in Ohio in Lakeside Park (Dayton). In 1974 sneuvelde de laatste bestaande versie in Coney Island (New York).

Sindsdien zijn er uiteraard vele veranderingen gebeurd inzake veiligheid en technologie. Daarom is het een bijzondere uitdaging om een moderne versie van klassieker te maken. Zeker omdat er geen enkele operationele versie bestaat van dit type achtbaan. Het enige wat Fetterman had waren oude plannen, enkele vergeelde foto’s en de herinnering van enkele oudere mensen wat de attractie allemaal inhield.

Ook directeur Knoebel had ooit zo’n achtbaan bereden en de herinnering was toch weld at dit een bijzonder spannende attractie was. Daarop werd besloten door het park om zelf zo’n achtbaan te ontwerpen en te bouwen. Men baseerde het concept op de versie uit Riverview Park (in Chicago). De versie van Knoebels bevat dan ook meerdere lift hills, een 540° helix en een kenmerkende dubbele 8-layout.
Nadat alles was uitgetekend, begonnen de eerste werken in april 2006; het idée was om een jaartje later al open te gaan met deze gedurfde attractie.

Na verschillende succesvolle testen in 2007 kwamen de eerste problemen toch naar boven, waarbij het ontwerp van de wagentjes de grootste oorzaak was. Men moest terug naar de tekentafel om de coastertreintjes van nul terug te ontwerpen. De grootste uitdaging is om een evenwicht te vinden in gewicht, lengte, hoogte, grootte, maar ook de uitstraling is een belangrijke factor. Dit alles moet bovendien voldoen aan de strengste regels van de keuring, wat tevens belangrijk is om verzekerd te worden.
Initieel waren het gewoon de wieltjes van de coastertrein die moesten vervangen worden door nieuwe types, maar nieuwe testen in 2008 wezen uit dat de coaster veel te snel ging, waardoor de rit te wild en te ruw was en de veiligheid niet kon verzekerd worden. Daarop werden sommige delen van de achtbaan hertekend en veranderd, in functie van de trein. De eerste testen waren hoopgevend, en het park bestelde vorig seizoen prompt 3 nieuwe coastertreintjes, maar tijdens testen eerder dit jaar liep het mis tijdens één van de runs, waardoor het park terug bij af was. “In de meeste gevallen is er geen enkel probleem maar bij 1 op de 6 runs loopt er iets mis, en dat risico kunnen we willen we niet lopen.”, aldus Dick Knoebel. Vroeger was de vraag wanneer de achtbaan zou openen, nu luidt het echter, gaat die nog wel open. Al moet gezegd worden dat het park niet opgeeft. Een nieuw prototype van de achtbaantrein is momenteel op de baan voor de testen, en ditmaal zien de testresultaten er goed uit.