Chinees Disney-park doet andere parken al investeren

2010-11-Shanghai

Het ziet er naar uit dat de mensen in Shanghai de komende jaren veel pretparkplezier mogen beleven. Met de komst van het nieuwe Disney-park, wellicht in 2015-2016, schieten andere parken nu reeds in actie om te anticiperen in de nakende concurrentiestrijd.
 

Shanghai maakt zich op voor pretparkenstrijd 

Het ziet er naar uit dat de mensen in Shanghai de komende jaren veel pretparkplezier mogen beleven. Met de komst van het nieuwe Disney-park, wellicht in 2015-2016, schieten andere parken nu reeds in actie om te anticiperen in de nakende concurrentiestrijd.

Ook al is het Disney-project nog niet helemaal goedgekeurd door lokale overheden, niemand twijfelt eraan, dat de bekende Amerikaanse muis voet aan grond zal zetten in China. In ieder geval vormt de komst van een Chinees Disneyland een serieuze bedreiging voor de pretparken in de regio, waarvan sommigen nu reeds worstelen om te kunnen overleven. Andere parken nemen nu reeds acties om de strijd aan te gaan.

Zo plant het bedrijf Overseas Chinese Town Holding Co Ltd (kortweg OCT) om haar Happy Valley Resort in Shanghai uit te breiden. Dit meldde China Business News eerder deze week. OCT verwierf recent nog extra gronden naast het huidige Happy Valley, met het oog om het park in Shanghai tot een heus resort uit te breiden. In een eerste fase zou er zeker al een thema-hotel worden gebouwd, met het oog op extra inkomsten. De groep poogde eerder al om enkele residentiële ontwikkelingen in de nabijheid van het park op te kopen, maar die poging, die dateert van juli, zou mislukt zijn.
Naast het hotel zou ook een groots waterpretpark komen, mogelijk al in 2012, met alvast het grootste surfzwembad van Azië.

Een andere Chinees pretpark, het in Changzhou gevestigde China Dinosaur Park, is ook volop bezig met het oprichten van een theaterruimte en hotel, als onderdeel van een grootschalige uitbreiding. Het park heeft ook diverse cartoonkarakters ontwikkeld, die bijzonder populair zijn, en die momenteel ook dienen om een hele lijn aan merchendising-produkten op te leveren, met het oog op extra inkomsten. Ook hier werd uiteraard gekeken naar Disney.