Hoe het allemaal begon in Phantasialand
- Details
- Categorie: Phantasialand
- Laatst bijgewerkt: zaterdag 23 februari 2019 17:57
Hiervoor ging hij in zee met zakenman en akteur Gottlieb Löffelhardt. Als eerste werd een spookjesbos rondom een meertje gebouwd, tesamen met enkele kleinere attracties zoals Oldtimerbahn, Western-Express,... In 1970 werd Duitslands eerste stationaire dark ride geopend: Gondelbahn 1001 Nacht. Het duurde twee jaar vooraleer deze attractie klaar was. Richard Schmidt was verantwoordelijk voor de poppen, en voor de gondelbaan zelf werd samengewerkt met Anton Schwarzkopf. Het uitgangspunt was om al zwevend de Oosterse wereld te ontdekken. In het eerste gedeelte worden de mensen outdoor vervoerd in hangende bootjes, om vervolgens opgeslorpt te worden door een draak. Dit is meteen het begin van het dark ride gedeelte, waarbij je enkele scenes passeert met de traditionele buikdanseressen, maar ook enkele magiërs.

In 1972 werd met „Alt-Berlin“ een themagebied gecreëerd, geïnspireerd op het Berlijn uit de jaren 20; zo is er een replica van de Brandenburger Toren, maar ook de Neptunusfontein werd op schaal nagebouwd. Er was eveneens een versie van Wintergarten, de thuishaven voor verschillende varietéshows, afgewisseld met enkele Magic shows. Twee jaar later werd een nieuw themagebied ingehuldigd, namelijk Silver City, gebaseerd op het wilde westen. De hoofdattractie van een 290m lange wildwaterbaan, met boomstammen als vervoermiddel. Het was één van Europa's eerste log flume attracties. Ook werd in datzelfde jaar Phantasialand Jet geopend, Duitslands eerste monorail in een pretpark, gebouwd door Schwarzkopf.
1975 was het jaar van Gebirgsbahn, de allereerste achtbaan van het park. Deze rollercoaster is een creatie van Stengel en Schwarzkopf, en bracht de bezoekers doorheen een goudmijn gebergte. Met een 28m hoogte en zo'n 980m aan track, was deze baan destijds één van Europa's meest indrukwekkende en grootste achtbanen. De bouw van deze publiekstrekker kan tevens beschouwd worden als het moment dat Phantasialand zich meer en meer wilde profileren als attractiepark. Gebirgsbahn werd ook wel eens Bergbahn genoemd in de officiële documentatie van het park, wat af en toe tot misverstanden leidde.
Een jaartje later werd een spookburcht opgericht, Schloss Schreckenstein, dat in 2008 zal gesloopt worden. In 1978 wordt een tweede achtbaan geopend. Door het gigantische succes van Gebirgsbahn, werd besloten om een kleinere achtbaan in die bergen te laten lopen: Bobbahn. Men koos opnieuw voor Schwarzkopf om een gecustomiseerde versie van het Alpenblitz II model te bouwen, dit is een powered rollercoaster die in feite geen gebruik maakt van de zwaartekracht, maar van een motor in de trein zelf. Later zou deze baan hernoemd worden naar „Grand Canyon Bahn“.
In 1979 vernielde een brand de ganse Piratenhalle, die nadien werd vervangen door de Wikinger-Bootsfahrt. Begin jaren '80 werd hard gewerkt aan een prestigieus themagebied: China. Twee jaar duurden de bouwwerken alvorens het in 1981 opende, maar het was alvast de moeite. Zo werden bvb. 1,3 bouwstenen in China zelf vervaardigd en overgebracht naar Bruhl. De investering bedroeg maar liefst 10 miljoen Euro. Schmidt en Löffelhardt werden echter als eerste Europeanen onderscheiden met de Chinese Cultuur-medaille, een hoog aangeschreven onderscheiding. Behalve een mooie infrastruktuur, was er natuurlijk ook een attractie die te bewonderen was, namelijk Geister Rikscha, een dark ride met spookachtige allures, die je meeneemt in de Oosterse onderwereld waarbij schimmen, geesten en monsters je op je traject volgen.
De Silbermine was het volgende grote project in 1984. Bezoekers maken kennis met een Mexicaanse mijn, waar allerlei aktiviteiten in scene werden gezet, zo zie je eerst de hardwerkende mijnwerker, maar je belandt tot slot in een oorlog, want waar zilver gedolven wordt, zijn er toch mensen die uit zijn op deze buit.
In al die jaren werd er hier en daar wat geïnvesteerd in het sprookjesbos, ofte Märchenwald, maar 1985 zal de laatste keer zijn dat Phantasialand een vernieuwing aanbrengt: ditmaal een Oosterse tempel aan het meer, in vele kleuren, en een donkere grot waar mensen het sprookje kunnen beluisteren over Vrouw Holle.
In 1987 kreeg het park voor hun 20e verjaardag twee witte tijgers van het bekende showkoppel Siegfried en Roy. Voor deze katachtige roofdieren werd een verblijf gebouwd dat tot 1995 te zien was in het park als de „Magic World of Siegfried & Roy“. Beide goochelaars gaven overigens in 1992 een gastoptreden voor een kwarteeuw Phantasialand.
{module 120}Maar even terug naar de tijdslijn, waar in 1988 het eerste deel van een groot project werd geopend: Space Center. Deze Vekoma-baan kwam tot stand met de hulp van Stengel en is een indoor-achtbaan met maar liefst drie lift hills. Bij opening was deze "trip in de ruimte" de grootste indoor-achtbaan van de wereld. De ruimtevaart was een bijzonder populair thema en omwille van de noden om meer binnenattracties te bouwen vanwege het vochtige weer, werd geöpteerd om meer en meer deze weg te gaan bewandelen. De achtbaan zelf zou in deze configuratie tot 2000 blijven bestaan om erna een half afgewerkt jungle thema te krijgen onder de naam Temple of the Nighthawk. In hetzelfde complex volgde in 1990 fase 2 met de opening van Hollywood Tour, een dark ride wateravontuur van Mack, die de mensen meeneemt langs enkele bekende scenes uit de Hollywoodwereld, zoals King Kong. Ook het restaurantcomplex "Petit Paris" werd geopend. Het ruimtethema bleef boeien en daarom werd in 1994 de IMAX simulator-attractie Galaxy geopend. Hier beleven de mensen een futuristisch ruimteavontuur, dmv. 16 synchroon lopende simulatoren. De film binnen Galaxy heette ‘Asteroid Adventure’ en werd speciaal voor Phantasialand gecreëerd. In 2006 zal deze attractie worden opgefrist met een nieuwe film, over de beroemde gezonken stad Atlantis. Dit werd meteen ook de nieuwe naam van deze attractie.
In 1996 werd een nieuwe achtbaan geopend: Colorado Adventure - The Michael Jackson Thrill Ride. Die subtitel heeft de attractie te danken omdat de beroemde Amerikaanse superster deze attractie mee heeft geopend. De achtbaan is een Vekoma mijnavontuur die enorm spannend verloopt met een bochtig parcours, drops, lift hills. Kortom een bijzonder boeiende rit van bijna 1,3 km lang. Het decor is gebaseerd op de Grand Canyon, met een prachtige rots, Smokey Mountain genoemd. De nacht voor de opening werd de attractie echter getroffen door een brand, veroorzaakt door laswerken. Gelukkig zonder al te grote gevolgen.
Een andere grote attractie werd in 1997 geopend: Mystery Castle, een bijzonder populair freefall avontuur. Niet zomaar een simpele toren, maar een indoor bungee drop van Intamin, dat het verhaal verteld van een door hebzucht bevangen voorvader van de familie Von Windhoven. Om meer macht te krijgen sloot de man een pact met de duivel. Maar deze keuze had tot gevolg dat niemand van zijn nakomelingen de grens van 30 jaar overleefde. Daarom bouwde de benjamin van de familie, Uld Von Windhoven, een grote machine waarmee hij de positieve krachten van de bezoekers tracht te bundelen om zo het ultieme kwaad en de vloek van de duivel te verdrijven uit zijn kasteel. Tot zover het verhaal. De attractie zelf is bijzonder subliem opgebouwd, al laat dit de laatste jaren sterk afweten. Leuke wachtrijen met enkele personages, die de mensen weliswaar doen schrikken, bouwen een spanning op, tot het moment dat je 65m hoog wordt gekatapulteerd.
In 1998 zou Colorado Adventure alweer getroffen worden door een brand. De oorzaak was onbekend, maar de attractie kon helaas niet meteen geopend worden. De direktie van het park besloot meteen om de inkomprijs te verlagen als compensatie. Een jaar later wordt het park opgeschrikt door brandstichting in het Chinese gedeelte. Een kassagebouw zou volledig in vlammen opgaan, de schade bedroeg zo'n 50.000 Euro. Maar dit was niets in vergelijking met de dramatische brand in 2001. Die werd veroorzaakt door een technisch defect aan Grand Canyon Bahn. Hierdoor werden ook de hoger gelegen Gebirgsbahn en het dak van het Tanagra-theater zwaar beschadigd. De schade liep op tot 38 miljoen Euro. Groot gevolg was dat beide achtbanen en iconen van het park, volledig moesten afgebroken worden. Het park legt zich meteen strengere veiligheidsregels op, en investeert 2 miljoen euro in brandbeveiliging om zo het vertrouwen terug te winnen van de bezoeker.
Een andere manier om bezoekers te heroveren is uitpakken met een fantastisch project, en Wuze Town was hiermee een schot in de roos. Een jaar na de brand werd in deze indoor-stad twee achtbanen geopend: "Winja's Fear" en "Winja's Force". Deze spinning coasters van Maurer-Söhne hebben de bezoekers meteen in de ban. Ook al lijken beide banen heel sterk op elkaar, ze hebben beiden een verschillende ritervaring. Ook werd een paratower midden in Wuze Town gebouwd. De Wuzen zijn een fictief verzonnen volkje, waarbij Winja de heerseres is van deze stad.
Op de lokatie van de brand wordt het terrein klaargemaakt voor River Quest, een spectaculair rapid river wateravontuur van Hafema, met verrassende effecten. Ook in het oude Tanagra-theater verrijst een nieuwe attractie, namelijk Feng Ju Palace, een mad house attractie waarbij de wereld op zijn kop wordt gezet.
In de daaropvolgende jaren wordt er aandacht besteed aan overnachtingsmogelijkheden. Het hotel Ling Bao wordt in de zomer van 2003 geopend. Dit vier-sterrenhotel heeft als voornaamste doel om haar bezoekers luxe en comfort aan te bieden, en daar slaagt ze zeker in. Het hotelgebouw is uniek in Europa en is volledig in Chinese stijl ontworpen met authentieke materialen. Het opvallende dak, bedekt met kleurrijke Chinese tegels, is beslist één van de blikvangers van het park. Tot 2007 ging het hotel door het leven als "PhantAsia“.
In 2004 koos men ook om de bezoeker een goekoper overnachtingsalternatief aan te bieden met het indianenkamp "Smookey's Digger Camp“.
Voor nieuwe investeringen in het park is het wachten tot 2006, wanneer één van Phantasialand's grootste projecten wordt onthuld naar de bezoekers: Deep in Africa met als hoogtepunt Black Mamba, een inverted coaster van Bolliger & Mabillard, een Zwitserse constructeur die wereldwijd wordt beschouwd als één van de allerbeste achtbanenbouwers. Eén van de uitdagingen was om een loopingcoaster te bouwen, die niet al te veel lawaai voor de omwonende buren zou opleveren. Hiervoor werd bijna 2/3 van de baan ondergronds gebouwd, en werd de track gevuld met zand om zo het grootste deel van het lawaai te dempen. Kostprijs van dit project was maar liefst 21 miljoen Euro.
Op het einde van dat succesvol seizoen werd één van de laatste "kermisattracties" verwijderd uit het park, Condor, om plaats te maken in 2007 voor Talocan, een naar de Azteken gethematiseerde suspended top spin van Huss. In september werd een andere kleinere attractie geopend, Wirtl's Taubenturm.
In 2008 zou het nieuwe hotel-dorp complex Matamba moeten geopend worden. Dit nieuw hotel zal het zicht achter Black Mamba sterk gaan bepalen. Phantasialand is ondertussen uitgegroeid tot een volwaardig resort met de betere pretparkhotels...
In 2011 pakte Phantasialand uit met het immens populaire Maus au Chocolat, een interactieve darkride, met een bijzonder origineel thema...
Een jaartje later opende Das verrückte Hotel Tartüff. Tevens begon de afbraak van de dubbele wildwaterbaan Stonewash en Wildwash creek. Die zou plaats ruimen voor een moderne versie van de wildwaterbaan, de spectaculaire Chiapas attractie die in 2014 opende. In 2015 werd begonnen aan de bouw van het gerenomeerde Klugheim themagebied, met twee topattracties Taron en Raik. Het gebied werd in 2016 geopend.