|
Sommige attracties zijn nu eenmaal boegbeelden in de pretparkwereld, en vaak moeten het niet eens de verbluffende achtbanen te zijn die in de kijker staan, het kan ook een reuzenrad zijn, en wat voor één... Het Wiener Riesenrad in Prater.
Het Weense reuzenrad is statistisch gezien zeker niet het grootste reuzenrad ter wereld. Toch is het een echte publiekstrekker in het Oostenrijkse Wenen geworden, met een hele lange geschiedenis, die teruggaat tot in de 19e eeuw. Een pretparkbezoeker zal zeker al wel eens een reuzenrad zijn tegengekomen die refereert naar het Weense reuzenrad.
Deze panoramische attractie werd ontworpen ter gelegenheid van het 50-jarig troonjubileum van Franz Josef I. De Engelse ingenieur Walter B. Basset was ontwerper van dit bouwwerk dat toen en zelfs nu nog een echte hoogvlieger is. In 1897 opende het rad. De totale hoogte bedraagt maar liefst 64,75m. Het totaalgewicht van de ijzeren constructie is zo'n 430 ton. Bij de opening waren er zo'n 30-tal gondels, in de vorm van een wagon.
Op het einde van de tweede wereldoorlog werd de complete bedrijfsinstallatie en alle wagons vernietigd door brand en bommen. Maar al gauw in 1945 werd het rad als symbool van de heropbouw van Wenen in ere hersteld en draaide het rondjes. Ditmaal met de helft aan wagons, 15.
Sommige van de gondels kunnen afgehuurd worden voor een bedrijfsfeestje, een romantisch diner'tje,... Deze zijn speciaal ingericht voor zulke gebeurtenissen. De bezoeker neemt plaats in een standaard cabine. Kostprijs bedraagt 8,50 Euro voor één uniek rondje in het rad.
De geschiedenis van het rad kan de bezoeker herbeleven in het Panorama, een zaal waarin aan de hand van maquettes in gelijkaardige wagon-gondels verschillende fases worden uitgebeeld. Honderden hand gemaakte figuren en mechanische installaties zijn te bewonderen.
Ook is aan het rad een gezellig nostalgisch café-restaurant geopend, waarbij van de traditionele Weense koffiehuiskultuur kan genoten worden.
{vsig}pretparken/au_prater/riesenrad{/vsig}