Nieuwe scène
Geen vroege aprilgrap, maar de Efteling heropent de populaire attractie De Vliegende Hollander op vrijdag 31 maart. Tijdens het grootschalige onderhoud werd bovendien één van de scènes in de attractie vernieuwd!
Afgelopen winter vond er een groot winteronderhoud plaats in de watercoaster De Vliegende Hollander. Behalve het reguliere onderhoudswerk werd ook werk gemaakt van één nieuwe scène. Waar je voorheen met de boot voer door een storm op zee, vaar je vanaf vrijdag door een kerkhof van vervallen scheepswrakken.
Strategisch Projectleider van de Efteling, Peter Couwenberg, licht toe: "Voorafgaand aan het onderhoud is de planning met alle betrokkenen besproken en zijn de werkzaamheden op elkaar afgestemd. Wat voor ons heel fijn is, dat we samenwerken met de oorspronkelijke attractie bouwer BOM Engineering. We hebben hiervoor een vijfjarig contract klaarliggen. Zo hebben we ook een meerjarenplan voor het onderhoud. Veel efficiënter, want hierop kunnen we het werk en de begroting afstemmen. Projectleider van BOM Engineering, Jarno Jacobs, is daardoor net zo betrokken bij dit onderhoud als ikzelf."
Jarno Jacobs: "Het is fijn om de kennis van beide bedrijven te combineren. Het is inmiddels echt een geoliede machine! Maar ondanks de goede voorbereiding, en voor inspecties, komen we soms nog wel voor verrassingen te staan omdat de techniek van de attractie onder water zit. Bij deze maanden van onderhoud viel dat gelukkig wel mee. We hebben deze winter echt heel veel zaken kunnen oppakken."
Jarno vervolgt: "Het maken van een nieuwe scène is natuurlijk een heel leuk onderdeel van dit onderhoud. Maar zo’n nieuwe scène staat er natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Voordat we starten is eerst het water uit de attractie weggepompt zodat de steigers veilig opgebouwd konden worden. Daarna zijn alle overbodige onderdelen van de oude scène verwijderd. Dat duurde alles bij elkaar wel een week of twee. Na het verwijderen van de steigers kon de opbouw van de nieuwe scène beginnen. Het was een aaneenschakeling van werkzaamheden. Eerst zijn de frames van de scheepswrakken op hun plek gezet, daarna volgde het aanbrengen van de decorstukken, het hangen van zeilen en het ophangen van wanddoeken, lampen en speakers. Toen alle onderdelen op de juiste plek stonden, kon de scène op de juiste manier worden uitgelicht. Daarna kwam het water weer terug in de baan en startte het programmeren en optimaliseren van de show. Natuurlijk was Efteling-ontwerper Karel Willemen nauw betrokken bij dit proces."
Peter vult aan: "Het moment dat de gevleugelde boegbeelden binnen werden gebracht, die oorspronkelijk in 2007 al voor de attractie voorzien waren, was heel bijzonder. Zij maken deze scène echt af!"
Tijdens dit onderhoud werden ook alle onderdelen van de attractie aan een inspectie onderworpen en de nodige acties getroffen. Van het repareren van stucwerk aan de buitengevel tot aan het optimaliseren van de technieken op de lifthill.
Deze keer werd ook veel bouwkundig onderhoud uitgevoerd, waarbij verschillende technieken onder water grootschalig aangepakt werden. Verlichting werd vervangen door een LED-variant. De boten zelf kregen ook hun jaarlijkse onderhoud. Ze worden helemaal gedemonteerd, geïnspecteerd, en waar nodig zijn onderdelen vervangen. De boten zelf werden decoratief onder handen genomen door afdeling Decoratie & Vormgeving.
Ook op het voorplein van de attractie werd er hard gewerkt: zo werd de meandering vervangen en uitgebreid. Dat waren de houten palen met touwen ertussen. Die werden vervangen door een stalen variant, die in de toekomst beter onderhoudbaar is.
Aan het einde van de onderhoudsperiode wordt de attractie gekeurd door de keuringsinstantie TÜV Nederland, die het certificaat afgeeft.
Info en foto's: Efteling