Funderingen voor nieuwe Efteling-attractie Max & Moritz geplaatst
- Details
- Laatst bijgewerkt: dinsdag 07 januari 2020 12:48
Nieuwe schets en dronefoto's geven baanverloop familie-achtbaan prijs
Het baanverloop van de nieuwe familie-achtbaan Max & Moritz wordt steeds duidelijker zichtbaar. Op de plek waar vroeger de Bob stond, wordt momenteel een dubbele achtbaan met twee sporen gebouwd, een spoor voor Max en een voor Moritz. De funderingen voor de achtbaan – waarvoor in totaal 700 m3 beton is gestort – zijn geplaatst en hiermee is het verloop van de banen al goed te zien.
Begin 2020 komen de baandelen apart van elkaar aan in de Efteling en wordt met de opbouw van de twee aparte sporen gestart. De achtbaan wordt geleverd door Mack Rides.
Intussen krijgt ook het landschap rondom de achtbaan steeds meer vorm. De nieuwe attractie is gebaseerd op het bekende Duitse beeldgedicht over de twee kwajongens Max en Moritz, die de inwoners van hun dorp tot wanhoop drijven met hun kattenkwaad.
Max & Moritz is een zogeheten ‘powered coaster’. Dat betekent dat de achtbaan elektrisch aangedreven treinen heeft, waardoor de treinen in snelheid kunnen variëren en niet – zoals gebruikelijk – vanaf grote hoogte vertrekken. De twee treinen rijden in tegengestelde richting en maken ieder op hun eigen baan een avontuurlijke rit voor jong en oud. De blauwe baan van Max volgt een andere route en heeft andere spannende stukken dan de groene baan van Moritz. Zo hebben 2.000 gasten per uur hun eigen ritbeleving.
De treinen van Max & Moritz razen onder elkaar door en over elkaar heen door een glooiend Alpenlandschap. Met in totaal circa 5000 m3 grond ontstaat er een heuvelachtige weide op het 8.850 m2 grote grondstuk. Zo’n 125 Servische sparren van anderhalve tot vijf meter hoog zullen het landschapsbeeld benadrukken. In de zomer bloeien er, net als in de Alpen, wilde planten en honderden bergrozen.
Volg de making-of Max & Moritz op het Efteling YouTube-kanaal.
Aflevering 1: https://youtu.be/JUQTVKIBFns
Aflevering 2: https://youtu.be/IJ2LOTPGSvA
Bouwupdate 6 januari 2020