Grote opknapbeurt van de Python

Legendarische Efteling-achtbaan krijgt tweede leven

Een van de meest iconische achtbanen uit Europa, de Python, zal na 36 jaar dienst worden afgebroken om dan helemaal opnieuw opgebouwd te worden, om zo een tweede adem te krijgen. Het kadert in de filosofie van de Efteling om haar attracties tot in eeuwigheid te doen leven.

20171208 Efteling Python180 2000Met de vele moderne attracties die Efteling nu telt, zouden we haast durven vergeten dat Python een heel belangrijke mijlpaal was in de geschiedenis van de Efteling. Heel lang was de Efteling een populaire plaats voor jonge gezinnen om het sprookjesbos te komen ontdekken en daarna te spelen in de speeltuin. Van mechanische attracties was er geen sprake. 
Al in de loop van de jaren ’60 waren er denkpistes betreffende een aantrekkelijker aanbod voor de wat oudere jeugd in de Efteling; vooral om nationaal en internationaal te blijven meetellen. Daarom werd er eind jaren ’70 besloten om een achtbaan te bouwen, voor die tijden zelfs een ‘reuzenachtbaan’.
Omdat het park verder geen echte attracties telde, werd besloten om deze achtbaan aan de andere kant van het park te bouwen. Python was als het ware de vreemde eend in de bijt, ze hoorde niet echt thuis in een speeltuin/sprookjesbos. Het gaf uiteraard aanleiding tot heel wat verdeelde meningen, maar al vrij snel na de opening van de Python in 1981 bleek dat het park meteen al 400.000 extra bezoekers aantrok. De keuze van de Efteling om een achtbaan te bouwen, bleek achteraf een belangrijk kantelpunt in de richting waarin Efteling ging investeren. Het was de start naar de groei tot een internationaal gerenomeerd themapark-resort, met een eigen sterke identiteit en een uniek concept wat betreft de uitwerking van de attracties en de sprookjes.

Python was de eerste grote attractie en alsook de eerste achtbaan van het park. Bij moment van opening was het meteen ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland. Deze achtbaan werd door het Nederlandse bedrijf Vekoma gebouwd.

Ondertussen is deze legendarische achtbaan 36 jaar jong. Voor een achtbaan kan dit best wel tellen. Alle ritjes bij elkaar opgeteld werd er 309.435 km afgelegd, dat is bijna acht keer de wereld rond. Een grote opknapbeurt kon dus niet uitblijven. De achtbaan gaat daarom van januari tot en met maart 2018 in onderhoud. Daarbij wordt de baan afgebroken en weer helemaal opnieuw opgebouwd.
De layout blijft helemaal hetzelfde, en de achtbaan zal ook op identiek dezelfde locatie worden heropgebouwd. Vekoma en het Belgische CSM werken mee aan de heropbouw van het icoon. De bedoeling is dat de ritbeleving hetzelfde blijft: dus ook met beide loopings, de dubbele kurkentrekker en de finale helix.
De Python is een icoon dat echt bij de Efteling hoort en waar vele bezoekers mooie jeugdherinneringen aan hebben. Voor velen was het zelfs de allereerste ondersteboven ervaring. Dat wil het park dan ook koesteren: dat de kinderen van nu kunnen genieten van de Python net als de kinderen van toen. Voor vele jonge bezoekers is de Python overigens een bijzondere, snelle ride, een heuse thrill ervaring en biedt het een aparte ervaring in vergelijking met de andere achtbanen van de Efteling: denk aan Joris en de Draak, Baron 1898, De Vliegende Hollander, Vogel Rok en de Bobbaan.

Python heeft in het verleden al enkele opknapbeurten gehad. Zo werden de treinen doorheen de jaren enkele keren volledig vervangen. De originele Arrow treinen werden in de jaren '90 vervangen door modellen van Vekoma. In 2005 werden die op hun beurt vervangen door een trein van KumbaK, om dan in 2011 voor de laatste keer te zijn vervangen door de nieuwste generatie van Vekoma-treinen. Deze treinen zullen overigens niet worden vervangen en zullen dus de vernieuwde track inrijden.

20171208 Efteling Python640

De grote opknapbeurt aan de Python vindt plaats omdat de Efteling goed en uitgebreid onderhoud aan haar attracties nodig vindt, om zodoende de herinneringen aan de Python te laten voortbestaan.

Het afscheid van de huidige Python met genodigden, prijswinnaars en pers vindt plaats op maandag 8 januari.
Op zaterdag 31 maart 2018 wordt de stalen achtbaan weer opengesteld voor publiek.
De Efteling-achtbanen Joris en de Draak, Baron 1898 en Vogel Rok blijven in deze periode wel geopend, mits de weersomstandigheden dit toelaten.

Met dank aan Efteling voor enkele extra details en de prachtige archieffoto's.
  
  

Efteling Nieuws

  • Theatershow CARO opnieuw te zien +

    20210831-EftelingCaro

    Vanaf donderdag 2 september kunnen bezoekers aan de Efteling weer genieten van CARO, het visuele spektakel vol acrobatiek, bijzondere effecten, zang

    Lees verder...
  • Efteling opent Max & Moritz +

    20200619-EftelingMandM

    De nieuwe dubbele familieachtbaan in de Efteling, Max & Moritz, biedt doldwaze ritten door een Alpenlandschap. Vanaf morgen, 20 juni, is de

    Lees verder...
  • Nieuwe achtbaan Efteling weldra geopend +

    20200604-Efteling_MandM

    Efteling opent op zaterdag 20 juni 2020 de nieuwe dubbele achtbaan Max & Moritz. Vermits Belgen vanaf 15 juni ook de

    Lees verder...
  • 1