Dode in Terra Mitica

Jongen uit Inferno geslingerd

Maandagavond sloeg het noodlot toe voor de 18-jarige Andri Freyr uit Ijsland, toen hij uit een achtbaan werd geslingerd. De familie van Andri was op vakantie in Alicante voor een maand en ze besloten op het einde van de eerste week een bezoekje te brengen aan Terra Mitica in Benidorm. Dit themapark bestaat uit mythologische themazones, elk met diverse attracties.

20140709-TM-accident180Het onwezenlijke gebeurde om 16u30: de jongen werd uit Inferno geslingerd. Inferno (wat “hel” betekent) is een zogenaamde ZacSpin Coaster van het Zwitserse bedrijf Intamin. Volgens een mededeling van de familie brak de beugel open, waardoor de jongen op 15 meter hoogte uit zijn stoeltje werd geslingerd. Hij liep hierdoor zware verwondingen op. Een Noorse dokter, die toevallig in de wachtrij stond, diende meteen de eerste hulp toe, geassisteerd door het personeel van het park. Het duurde 25 minuten alvorens de ziekenwagen ter plaatse was. De jongeman stierf in de wagen nog voor hij naar het lokale ziekenhuis kon vertrekken.

Momenteel is het onderzoek nog volop bezig, en willen noch het park, noch Intamin, enige verdere uitleg geven. Het onderzoek is in handen van TSJCV, het hooggerechtshof van de staat Valencia.
Op het internet zijn er alvast vele speculaties gaande. We proberen een beetje de verschillende feiten neer te schrijven.

Een ZacSpin Coaster, soms ook Ball Coaster genoemd, is een achtbaan waar de trein aan de zijkant van de rails zit, en waarbij de stoeltjes 360° kunnen draaien. De achtbaan is volledig in een vertikaal vlak opgesteld, en heeft dus geen horizontale bochten. Fabrikant van deze attractie is Intamin die wereldwijd vier van deze achtbanen heeft verkocht, waarvan drie in Europa: Insane in Gröna Lund (Zweden), Kirnu in Linnanmäki (Finland) en dus Inferno in Terra Mitica (Spanje). Omdat de karretjes door de verticale drops en verticale bochten om hun as kunnen tollen, zijn de beugels van zo’n attractie van cruciaal belang. Die beugel bestaat uit een horizontaal gebogen stang die als heupbeugel fungeert, die over het hoofd wordt geopend en gesloten via twee stangen die het gewicht van borst en schouders moet dragen tijdens de zwenkingen. Twee hydraulische cilinders zorgen voor de vergrendeling en dus de veiligheid. Het geheel wordt vaak ook het veiligheidsharnas genoemd. In dit type van attractie is er ook een extra veiligheidsgordel. Wanneer de beugels niet correct kunnen gesloten worden, dan is er een alarmpje dat gezien wordt op het operatorpaneel. In dat geval is het trouwens onmogelijk om de attractie op te starten.

Terra Mitica kwam enkele jaren geleden in handen van een privé-eigenaar nadat het park op de rand van het faillissement balanceerde toen de staat Valencia nog hoofdaandeelhouder was. Het park onderging diverse herstructureringen, maar het park benadrukt alvast dat op veiligheid niet bespaard wordt. Die ochtend heeft Inferno zijn dagelijkse inspectie ondergaan, en de achtbaan had eerder dit jaar een keuring ondergaan, uitgevoerd door een extern bedrijf. Daar werden geen problemen vastgesteld. Al werd niet bevestigd of er bepaalde sterkte-proeven op de beugels werden uitgevoerd. Het slachtoffer was immers ondanks de jonge leeftijd een stevige uit de kluiten gewassen jongeman, vrij groot in gestalte en een gewicht boven de 100 kg. In normale omstandigheden zou dit geen probleem mogen zijn. Operators zien er op toe dat de lengtebeperkingen worden nageleefd. Wanneer de beugel niet correct sluit, omwille van corpulentie, dan zou de attractie zelfs niet kunnen opstarten. Toch is het een feit dat er vaak ongevallen gebeuren van die aard, meestal door menselijk falen, niet door een technische tekortkoming. Voor Intamin is dit al het tiende geval dat iemand uit de attractie wordt geslingerd.

20140709-TM-accident640

De belangrijkste vraagstelling blijft wat er nu exact is gebeurd. Is de beugel door een technisch falen opengegaan? Waarom kon de veiligheidsgordel geen soelaas brengen? Indien het technisch falen was, betreft het een constructiefout, metaalmoeheid of een gevolg van slecht onderhoud? In dit laatste geval, moeten de procedures voor de keuring dan aangepast worden, om zo’n problemen pro-actief op te sporen?
Of heeft de operator de man onterecht toegelaten op de attractie, en de beugel nipt gesloten: net genoeg om de attractie op te starten, maar net niet voldoende om de krachten van de bewegingen in combinatie met het gewicht te weerstaan? Kortom, vele vragen, voer voor vele speculaties op het net. Wat rest is een groot verdriet voor de desbetreffende familie, en reputatieschade voor Intamin en Terra Mitica, zelfs wanneer een van beiden geen schuld heeft. We hopen alvast dat er snel duidelijkheid komt, want met geruchten en gissen is geen enkele partij gebaat.