Wild West Mine Train


Ocean Park in Hong Kong bestaat al sinds 1977 toen het park geopend werd, met dank aan donaties van the Royal Hong Kong Jockey Club. Het park bestaat uit verschillende gedeeltes en is bekend om zijn vele hoogteverschillen. Hier maakt Wild West Mine Train dankbaar gebruik van.

COASTERFICHE
Wild West Mine Train
  • Constructeur: Zamperla
  • Max. snelheid: 69 km/u
  • Lengte: 678 m
  • Hoogste punt: 85 m boven de grond
  • Aantal inversies: 0
  • Duur van een ritje: 2 min 05 sec
  • Capaciteit: 1500 bezoekers per uur

Deze stalen achtbaan is gelegen op één van de vele hellingen die het park rijk is. Hierdoor bevindt de baan zich op een bepaald moment wel 85 meter boven de grond. Uiteraard is de achtbaan niet zo hoog. Ook de lengte is eerder bescheiden van deze Zamperla achtbaan: 678 meter. Toch was deze achtbaan zeer belangrijk voor het park en ook voor de constructeur Zamperla: het is immers tot op de dag van vandaag één van hun meest toonaangevende zwaartekracht-coasters die het bedrijf heeft mogen ontwerpen en neerzetten. De constructie alleen al leverde vele uitdagingen op, omwille van de aard van het terrein. Maar het eindresultaat is alvast een puike achtbaan, die comfortabel spoort en die qua esthetische waarde heel hoog scoort. Bovendien is niet alleen de achtbaan mooi om te bekijken, ook vanuit de trein is het uitzicht in één woord adembenemend te omschrijven. Zo kan men een mooie blik werpen op de haven van Aberdeen. 

De achtbaan opende in 1999. Twee treinen kunnen elk 26 mensen vervoeren. Theoretisch zouden 1500 mensen per uur kunnen vervoerd worden, al leert de praktijk dat het inladen en uitladen vrij moeizaam verloopt, zoals in meerdere Aziatische parken het geval is.

 

Traject

In iets meer dan 2 minuten zit een ritje Wild West Mine Train erop, maar de rit staat alvast garant voor plezier. De achtbaan maakt niet volledig gebruik van alle mogelijke hoogteverschillen, mogelijk door enkele beperkingen van de omgeving zelf. Hierdoor haalt de achtbaan een maximale snelheid van zo’n 70 km/u.

De rit begint met een linkerbocht nadat het station wordt verlaten, waarna de trein met een klassieke lift hill omhoog wordt getrokken. Er volgt een trage rechterbocht om de trein in positie te brengen voor de First drop. Deze drop is niet echt steil en maakt gebruik van de omgeving om mooi snelheid te maken. De trein maakt terug een duik naar boven om zijn linkerbochten in de open koepel aan te vatten (630° in totaal). Dan volgt een steiler klimmetje, gevolgd door alweer een duik naar beneden. Op dit punt kan men wel wat airtime ervaren. De trein gaat na een flauwe rechterbocht terug naar boven om in een zachte remzone terecht te komen. Deze remzone is een veiligheidsremzone en zorgt ervoor dat er steeds twee secties tussen de twee treinen is om zo mogelijke incidenten te voorkomen. Na deze remsectie volgt een linkerbocht en een nieuwe duik om vervolgens na een linkerklim in de finale remzone te belanden. 

De baan is ook in die mate ontworpen, dat bij extremere weerscondities, zoals sterke wind, de trein toch steeds het station kan bereiken.