Vanish (Cosmoworld)

Achtbanen zijn soms een plezier om te berijden, maar sommige achtbanen zijn soms ook een streling voor het oog, en lokken minstens evenveel kijklustigen als avonturiers. Vanish in het Japanse Cosmoworld is zonder twijfel een achtbaan die in deze laatste categorie thuishoort.


COASTERFICHE
Vanish
  • Constructeur: Senyo Kogyo Co, Ltd
  • Max. snelheid: 75 km/u
  • Lengte: 744 m
  • Hoogste punt: 35 m
  • Elementen: onderwatertunnel
  • Aantal inversies: 0
  • Duur van een ritje: 1 min 58 sec

De baan wordt vaak omschreven als een dive coaster , waardoor wel eens de verwarring ontstaat met de B&M dive coasters, die vertikaal naar beneden duiken. In het geval van Vanish staat Dive Coaster letterlijk voor “duikachtbaan”, omdat de First drop (niet echt de first drop, hij wordt vooraf gegaan door enkele pseudo-dropjes) als het ware het water induikt in het kunstmatig watermeer. Men verdwijnt eventjes onder water alvorens men even verder opnieuw opduikt.

Het is een beetje een Japanse trend om met een waanzinnig idee iets gewoons om te toveren naar iets spectaculairs. Zo is er Thunder Dolphin in L’Aqua in Tokyo Dome City, waarbij de achtbaan doorheen het reuzenrad duikt. Ook Vanish is een echte eyecatcher in het bescheiden Cosmoworld in Yokohama, een park dat er best flashy uitziet ondanks de beperkte oppervlakte. Het park bevindt zich in het hartje van Yokohama, een grote stad vlakbij Tokyo. Het werd in een haven gebouwd in een bijzonder moderne en drukke omgeving. Het voelt allemaal bijzonder high tech aan. Naast Vanish is vooral het grote reuzenrad van 112,5 meter hoogte de blikvanger. In totaal zijn er zo’n 27 attracties, waarbij Vanish toch wel de hoofdattractie is.

Helaas is het uitzicht heel wat spectaculairder dan de ritervaring zelf van deze duikachtbaan. De baan heeft geen inversies te bieden, en moet het vooral van de snelheid en zijn First drop hebben in het water als het ware. Het Japanse bedrijf Senyo Kogyo Co mocht deze 744 meter lange achtbaan bouwen. Twee treinen wisselen elkaar af tijdens een bijna 2 minuten durende achtbaanervaring.


Traject

De achtbaan maakt een kleine vloeiende rechterdrop na de lift hill, gevolgd door een zachte linksdraaiende drop en klim, mooi langsheen het gigantische reuzenrad gelegen, om dan aan te zetten voor de drop waar deze achtbaan rond draait: een duik richting onderwatertunnel, met een mooi fontein- en lichtspel wanneer de trein ogenschijnlijk het water induikt. De met neonlicht gevulde tunnel maakt een lange linkerbocht, en de trein duikt aan de andere kant met een klim weer uit de tunnel, gevolgd door een klein dropje en terug een klim. Daarna volgt een neerwaartse 900° helix naar links toe (dus twee-en een halve ring), waardoor de trein best aan snelheid wint. Eens uit de snelheidsmakende bochten gaat de baan opnieuw een stukje omhoog om dan de remmen in te duiken naar het station toe.