Top Thrill Dragster (Cedar Point)



Eén van de meest imposante achtbanen ter wereld is Top Thrill Dragster, na Kingda Ka de hoogste achtbaan ter wereld. Deze gelanceerde achtbaan is één van de vele topachtbanen in Cedar Point, het achtbanenparadijs dat in Ohio gelegen is.

 
COASTERFICHE

Top Thrill Dragster

  • Opening: 4 mei 2003
  • Ontwerp: Ing.-Büro Stengel GmbH
  • Constructeur: Intamin AG
  • Max. snelheid: 193,1 km/u
  • Lengte: 853,4 m
  • Hoogste punt: 128 m
  • Drop: 122 m
  • Lancering: 0-193,1 km/u in 4 sec.
  • Elementen:
    - Hydraulische lancering
    - Top Hat (128m hoog)
    - 3 kwart vertikale spiraal
  • Capaciteit: 1000 pers. per uur
  • Kostenplaatje: 25 miljoen dollar

Top Thrill Dagster is samen met vele andere hoge banen in het Amerikaanse Cedar Point een streling voor het oog wanneer men het schiereiland oprijdt in de richting van het pretpark. Deze stalen achtbaan werd op 4 mei 2003 geopend. Bij moment van opening verbrak de achtbaan meteen twee wereldrecords: het was de hoogste (128m hoog) en de snelste (193 km/u) achtbaan ter wereld. Twee jaar later werden beide records verbroken door Kingda Ka, een gelijkaardige attractie, die net een beetje hoger is, en daardoor ook iets sneller.

Deze spectaculair ogende achtbaan werd ontworpen door Werner Stengel en gebouwd door het Zwitserse Intamin AG, die als IntaRide vertegenwoordigd is tegenwoordig in de VS. De capaciteit is met 1000 bezoekers per uur niet laag te noemen, maar de wachttijden lopen al gauw tot ver boven het uur op.
De layout zelf lijkt zeer eenvoudig: de trein vertrekt vanuit het station naar het lanceergedeelte, en gaat dan op het einde van de strook vertikaal de lucht in. Daar maakt de track een linkse kwartslag om dan op het hoogste punt van de zogenaamde top hat aan te komen. Vervolgens duikt de trein meteen weer naar beneden in een spiraalvormige beweging, maar dan wel loodrecht naar beneden. In totaal zal de trein driekwart rond de as draaien, dus 270°, om dan af te stevenen op de remzone. De rit is bij wijze van spreken voorbij vooraleer je het goed en wel beseft, maar de rit bevat zoveel adrenaline, dat dit toch een echte sensatie is die elke achtbaanfan toch eens moet ervaren hebben.
Ondanks de kort ogende layout van deze rollercoaster, is Top Thrill Dragster toch meer dan 840m lang. Uiteraard is er de hoogte die hierbij meetelt, maar ook de lange lanceerlengte die de trein nodig heeft. De trein wordt in zo’n 4 seconden tot zijn maximale snelheid gelanceerd, zo’n 193 km/u.
Een kleinere versie van deze gigant kan men in het Londense Thorpe Park bij wijze van voorsmaakje al eens uitproberen, al valt die natuurlijk in het niets in vergelijking met een baan als Top Thrill Dragster.

De benaming van Dragster verwijst uiteraard naar de sprintraces die heel populair zijn in de VS, waar opgefokte wagens in geen tijd een waanzinnige snelheid bereiken. Top Thrill Dragster is dan ook overgoten met een race-sausje.
Het leuke aan deze lanceerachtbaan is dat bezoekers die de uitdaging niet aandurven op een racetribune kunnen gaan plaatsnemen om de gezichten van de durvers te bewonderen die in enkele seconden gekatapulteerd worden tot meer dan 190 km/u. Bij de lancering is er een heuse countdown, met verkeerslichten die aan- en uitgaan. Het lijkt wel of men zelf in een racewagen zit.
In totaal zijn er 6 treinen beschikbaar met vijf karretjes per trein. In het eerste karretje kunnen slechts twee mensen plaatsnemen, omwille van de speciale neus die het coastertreintje meekreeg, daardoor geraken er maar maximaal 18 mensen mee per ritje. Origineel zou ook de achterste wagen van de achtbaantrein slechts plaats bieden aan twee bezoekers, want er zou op die plek een motor en speciale staart gebouwd worden, zoals een echte dragster, maar men heeft gekozen voor de capaciteit.
Om de hoge snelheid te bereiken op zo’n korte tijd, wordt er gebruik gemaakt van een hydraulisch druksysteem, die de trein in een heel korte tijdspanne tot een hoge snelheid kan lanceren. Dit is uiteraard nodig om geen rollback te hebben wanneer men de top niet zou halen. Zo’n rollback gebeurt wel eens geregeld: weersomstandigheden zoals vochtigheid, koude, maar vooral tegenwind kunnen zorgen dat de trein terugrolt. Intamin spreekt liever over een short shot in plaats van een rollback. De achtbaan heeft ook 1 spijtig incident op zijn conto: op 14 juli 2004 brak een deel van de kabel, en vlogen metalen splinters in het rond, toen de trein een snelheid van 190 km/u bereikte. Twee passagiers moesten toen voor verzorging van vooral snijwonden opgenomen worden in het locale ziekenhuis.

Deze accelerator coaster van Intamin was niet de eerste in zijn soort, dat was Xcellerator in Knott’s Berry Farm, een zusterpark van Cedar Point. Maar met zijn enorme hoogte was Top Thrill Dragster wel een echte First-time-experience coaster. De juiste terminologie voor zo’n hoge achtbaan is een strata-coaster, omdat de kaap van 400 Foot overschreden werd. Omwille van zijn hoogte moest het park maar liefst 4 dubbele strobes aanbrengen om zo het vliegverkeer te waarschuwen van een hoog obstakel. Cedar Point investeerde maar liefst 25 miljoen dollar voor deze achtbaan, de 16e die er toen in het park stond. Het werd meteen ook één van de grootste investeringen van het park in zijn 132-jarige geschiedenis. De slogan van de baan luidt: “Race for the sky”. De baan bevindt zich in het centrum van het park.