Titan

Wanneer een achtbaan de naam ‘Titan’ draagt, dan mag men er van op aan dat het hier een hoge achtbaan betreft. En dat is het ook: Titan is een hypercoaster, die gelegen is in Six Flags over Texas, niet ver van Dallas en Fort Worth.

COASTERFICHE
Titan
  • Opening: 27 april 2001
  • Ontwerper: Ing.-Büro Stengel
  • Constructeur: Giovanola
  • Max. snelheid: 137 km/u
  • Lengte: 1619 m
  • Hoogste punt: 74,7 m
  • First Drop: 77,7 m
  • Aantal inversies: 0
  • Duur van een ritje: 3 min 30 sec
  • Capaciteit: 1600 pers/uur

Hypercoaster is een term die wordt gegeven aan achtbanen die hoger zijn dan 200 Voet. Met bijna 75 meter hoogte voldoet Titan aan deze vereiste om als hypercoaster gedefinieerd te worden. Deze rollercoaster heeft niet zoals de meeste hypercoasters een out-and-back layout, maar combineert verschillende facetten, waardoor de ritbeleving niet meteen verveelt.

Titan is één van de weinige achtbanen die door het Zwitserse bedrijf Giovanola werd gebouwd. In het verleden werkte het bedrijf vooral in onderaanneming voor Intamin en B&M, die twee andere en meer bekende Zwitserse bedrijven. Op een bepaald moment besloot het bedrijf om ook zelf extreme achtbanen te verkopen. Helaas is het aantal op 3 blijven steken, vooraleer de firma failliet verklaard werd. Titan was de tweede achtbaan die Giovanola bouwde in de Verenigde Staten. Het had een jaartje eerder Goliath in Six Flags Magic Mountain gebouwd. Titan was een verbetering t.o.v. Goliath, maar anderzijds is de rit ook sterk gelijkend. Titan is alleen net iets hoger en telt 1 bochtenhelix meer.
Daarnaast heeft het bedrijf ook nog een Inverted Rollercoaster in het Zuid-Afrikaanse park Gold Reef City op hun verwezenlijkingenlijst staan. Bijna was er een Giovanola Tilt-coaster terug te vinden in Bobbejaanland, maar helaas voor de fans is dit verhaaltje destijds niet doorgegaan.

Titan opende in 2001 en had op het moment van de opening de tweede grootste drop in de VS en was de derde hoogste achtbaan ter wereld. Een ritje op Titan is alvast niet voor watjes: de baan is bijzonder intensief en heeft niet die soepelheid die een B&M of Intamin achtbaan wel heeft. Het zwaarste moment is wanneer men in de helix gedurende 6 seconden onderworpen wordt aan 4,5 G-krachten, wat bij sommige mensen tot heuse black-outs kan leiden.


Ritervaring

Eens uit het station gaat de baan rustig in een langgerekte rechterbocht richting de 75 meter hoge lift hill. Na de takel duikt de baan naar beneden, en gaat zelfs een stukje ondergronds. Hierdoor is het hoogteverschil 77,7 meter. De tunnel is zo’n 37 meter lang, de baan helt naar boven en maakt zich op voor een rechterbocht die in volle snelheid rechtsomkeert maakt, richting tweede drop. Er volgt een klein airtime moment, en na een nieuwe drop volgt een langzaam opgaand stukje die na een 540° opwaartse helix een tussenstop maakt in de trim brakes.

Er volgt een linker drop, gevolgd door een leuke en snelle bochtencombinatie. Na een rechtsopgaande bocht, duikt diezelfde curve naar beneden, om even snel terug omhoog te klimmen naar de bewuste rechterhelix waar je enorm veel G-krachten ervaart. Er volgt een snelle linkerbocht die even vloeiend klimt als terug daalt om dan een uitgestrekte rechterbocht te nemen die leidt naar het laatste rechte stukje richting remzone en station.


Onze mening

In vergelijking met de Intamin of B&M hypercoasters is Titan eerder turbulent, bevat de baan een pak minder airtime, maar daartegenover staan het gevoel voor snelheid, de intense bochten en de toch wel vreemde layout voor een hyper. Deze hyper voelt aan als een verbeterde Arrow-versie van de hypercoaster. Mensen die ooit Desperado in Las Vegas of Pepsi Big Max in Blackpool Pleasure Beach hebben bereden, kunnen dit laatste statement wellicht beter begrijpen.

Titan is alvast een fantastische ervaring, een volbloed-achtbaan, die een heel andere beleving geeft dan de vele Intamin en B&M coasters die velen nu reeds gewend zijn. Het is zelfs spijtig dat dit bedrijf slechts drie achtbanen op hun conto hebben staan, maar dat maakt deze banen wellicht ook speciaal en uniek.