Thunder Dolphin (Tokyo Dome City)


COASTERFICHE
Thunder Dolphin
  • Opening: 5 januari 2003
  • Ontwerper: Ing.-Büro Stengel GmbH
  • Constructeur: Intamin AG
  • Max. snelheid: 130 km/u
  • Lengte: 1067 m
  • Hoogste punt: 80 m
  • First drop: 66,5 m @ 80°
  • Aantal inversies: 0

Eén van de hoogste achtbanen ter wereld is zonder twijfel Thunder Dolphin, een Intamin Hypercoaster, gelegen in hartje Tokyo. Thunder Dolhin is één van de vele attracties van Tokyo Dome City, een amusementsparadijs voor de inwoners van Tokyo, met naast attracties, een shopping mall en vele restaurants, ook het indrukwekkende stadion, Tokyo Dome.

Het park wordt vaak ook LaQua Korakuen Park genoemd of kortweg LaQua, al duidt dit laatste eerder op het gedeelte van Tokyo Dome City, waar het instapstation van Thunder Dolphin is.

In tegenstelling tot de meeste andere Intamin hypercoasters, is Thunder Dolphin niet echt een airtime machine. De baan heeft vele andere troeven in petto. Uiteraard de hoogte, met 80 meter hoogte is Thunder Dolphin de hoogste achtbaan uit Japan, en de zesde hoogste achtbaan van de wereld (als we Intimidator 305 al meerekenen en de shuttle coasters even buiten beschouwing laten). Na de vlotte lift hill komt een indrukwekkende first drop, zo’n 67 meter wat resulteert in een top van om en bij 130 km/u. De baan gaat terug omhoog naar de top van het winkelcomplex om daar een scherpe rechtse draai in te zetten op het dak van het gebouw. Er volgt een speelse drop en heuvel en een volgende rechts indraaiende drop neemt de bezoeker doorheen een boogconstructie. Deze drop is de tweede grootste drop van Thunder Dolphin en leidt de grijze tracks doorheen het centrum van het spakenloze reuzenrad Big-O, tot op heden het grootste reuzenrad met zo’n constructie. Het wiel heeft een diameter van maar liefst 60 meter.
Uiteraard krijgt onze thrillseeker niet de tijd om van dit moois te genieten omwille van een stevige overbankte bocht (maar liefst 135°), tot de track weer parallel zit met de lift hill, er volgt een speelse lage heuvel waar toch wel airtime te vinden is, en dan klimt de baan weer naar het dak van dit shopping center. Er volgt een rustiger gedeelte, waarbij de baan links-rechts zwengelt over de rand van het dak. Een laatste pittige drop wordt aangesneden en wordt beëindigd met een krachtige afremming.


Thunder Dolphin is zeker niet de beste achtbaan ter wereld, maar de baan is zeker en vast een voorbeeld van creativiteit en spitsvondigheid. Het missen van airtime wordt goed gemaakt door optimaal gebruik te maken van de aanwezige gebouwen en attracties. In en rond het park is het bovendien genieten om deze achtbaan in actie te zijn. Maar ook aan boord is deze achtbaan super comfortabel, ondanks de hoge intensiteit.