Shambhala



2012 bracht niet alleen verschillende nieuwe shows in het Spaanse toppark Port Aventura, maar ook een bijzondere, spectaculaire nieuwe achtbaan, Shambhala.

 

 
COASTERFICHE

Shambhala

  • Opening: 12 mei 2012
  • Constructeur: B&M (Bolliger and Mabillard)
  • Max. snelheid: 134 km/u
  • Lengte: 1650 m
  • Hoogste punt: 76 m
  • First Drop: 78 m
  • Duur: 3 min 30s
  • Capaciteit: 1680 pers. per uur

Shambhala onttroonde bij de opening op 12 mei 2012 Silver Star uit Europa-Park als hoogste achtbaan in Europa. Met 76 meter hoogte en een first drop van maar liefst 78 meter hoogte is het alvast een absolute blikvanger aan de Costa Daurada. De achtbaan bevindt zich in het Chinese themagebied, achter Dragon Kahn, de allereerste achtbaan ter wereld die 8 maal ondersteboven ging. Beide achtbanen werden gebouwd door het Zwitserse Bolliger & Mabillard, kortweg B&M, een gerenommeerd achtbanenbedrijf, die vooral bekend staan om hun sensationele maar soepele achtbanen. 

De keuze voor B&M om een nieuwe achtbaan te bouwen, was een bewuste keuze van het park. Ondanks het feit dat deze rollercoaster de hoogste van Europa is, en tevens één van de aller-snelste achtbanen, wordt Shambhala door het park als familievriendelijk beschouwd. Er zijn immers geen inversies, enkel leuke heuvels en hoge snelheden.

Shambhala verwijst naar een mythisch koninkrijk in de Himalaya in Tibet. Deze bergketen is tevens de hoogste bergketen in de wereld. Vaak worden hypercoasters niet gethematiseerd maar in Port Aventura werd alvast bijzonder veel energie gestoken om een extra zone aan te maken in China in de sfeer van Tibet, met daarbij een doorsteekpad doorheen en langsheen Dragon Kahn.
Het station is gelegen achter Dragon Kahn. Een volledig nieuw plein werd hiervoor aangelegd en een Tibetaanse ogende tempel fungeert als station. De kettingmolen Fumanchu werd verwijderd en een route tussen die locatie en SesamoAventura werd aangemaakt. Op die manier kunnen bezoekers optimaal genieten van verschillende oogpunten van deze gigant. Eén van de populairste plaatsjes is alvast de splashzone. Naast de mooie thematisatie biedt deze locatie alvast prachtig zicht op de razende trein over het water. Er is een klein winkeltje voorzien voor onride film of foto, en ook een kleine drankengelegenheid kan men hier terugvinden.
Het station zelf staat relatief centraal wanneer men vanuit China komt aangewandeld. Behalve de PortAventura Express ingang is er ook een single riders line voorzien. Op die manier kunnen lege plekjes in de trein snel opgevuld worden. De trein zelf wijkt af van de traditionele 4-op-een-rij; de zetels van de achtbaantrein staan in een V-configuratie opgesteld. Het biedt de passagier veel meer ruimte.

De hypercoaster is zodanig ontworpen dat het Dragon Kahn doorkruist, al valt dit niet echt op tijdens de rit zelf. Vanuit verschillende punten van het park kunnen beide achtbanen bewonderd worden en geeft het een ander panoramisch zicht dat echt verbluffend oogt. Ondanks het feit dat Dragon Kahn nu kleiner oogt, is het samenspel van beide achtbanen met hun verschillende kleuren een gewaagde doch geslaagde keuze te noemen: het wit met de cyaan gekleurde sporen steken mooi af tegen het rood van Dragon Kahn. B&M heeft al enkele hypercoasters afgeleverd, maar Shambhala is alvast één van de meest complete te noemen. Zo zijn er verschillende airtime-heuvels, elk met een andere beleving, er is de spectaculair ogende dubbele helix, de indrukwekkende first drop in het tunneltje en vooral de “splash zone”.
   

Ritbeschrijving:

De trein vertrekt vanuit het station. De trein biedt plaats aan 32 personen en de zitjes zijn in een zogenaamde V-configuratie gemonteerd op het treinstel. Na een rechterbocht wacht de 76 meter hoge lift hill. De trein wordt vlotjes naar boven getakeld, waarna meteen recht vooruit de First drop volgt. Je duikt zomaar eventjes 78 meter de diepte in, waardoor de trein een top haalt van 134 km/u, net iets trager dan Furius Baco. De duik gaat doorheen een tunneltje dat als mini-tempel gethematiseerd is, en men scheurt deze donkere ruimte uit met een links hellende bocht, klaar voor een eerste indrukwekkende airtime heuvel.

Men duikt opnieuw naar de grond toe, op weg naar het meest opzienbarende element van deze achtbaan, een 540° bocht naar rechts. Dit element wordt de double helix genoemd, omdat men eerst in een rechterbocht omhoog krult om in eenzelfde beweging opnieuw neerwaarts te gaan. Het voelt alvast bijzonder indrukwekkend aan. Op dit moment bevinden we ons al achter het themagebied van Polynesië, niet ver van Sesamstraat. Er volgt een lange, lage heuvel die tegen hoge snelheid genomen wordt, het geeft een bijzonder gevoel van airtime, en dan raast men alweer de hoogte in, klaar om naar het bassin te duiken van de “splash zone”. Hier passeert de trein verschillende sensoren, die diverse fonteintjes aanstuurt wanneer de trein langs raast. Ook de verschillende lampen in het water volgen de trein.

Opnieuw gaan we naar boven, over het themagebied heen, om dan met een linkerduik het pas tussen het Chinese plein en het Shambhala station te kruisen. De trein passeert de kantoren van het personeel en gaat dan in een remzone. Er volgt een lange neerwaartse linkerbocht van 180°, gevolgd door nog een kleine camelback heuvel en dan de finale remzone.