Goliath (Six Flags over Georgia)

COASTERFICHE
Goliath
  • Opening: 1 april 2006
  • Constructeur: Bolliger & Mabillard
  • Max. snelheid: 113 km/u
  • Lengte: 1365,5 m
  • Hoogste punt: 61 m
  • Diepste drop: 53,3 m
  • Aantal inversies: 0
  • Elementen:
    - 61m hoge lift hill, met 51,8m drop
    - airtime heuvels, met grootste drop 53,3m
    - 540° helix
    - horseshoe element
  • Duur van een ritje: 3 min 30 sec
  • Capaciteit: 1220 pers/uur
  • Investering: 20 milj. US Dollar

Deze hoogvlieger is een ontwerp van Bolliger & Mabillard, een Zwitsers bedrijf dat gespecialiseerd is in spectaculaire achtbanen. Zij worden tevens geroemd om hun kwaliteit. De voorbereidingen en aankondiging gebeurden in 2005. Hiervoor moesten twee attracties sluiten en verwijderd worden: Great Gasp, een parachute jump attractie en jarenlang het icoon van het park, en ook het minder bekende Looping Starship. In september 2005 werden de eerste teasers de wereld ingestuurd, en op 1 april 2006 ging de achtbaan voor het publiek open. Voor velen is dit één van de beste hypercoasters in de wereld. Met een topsnelheid van 110 km/u en een lengte van 1370 meter is het zeker en vast niet de langste of snelste, maar de intensiteit van de attractie zit zeer goed bij deze achtbaan, waarbij de baan ook helemaal niet ruw aanvoelt.

Goliath is een uitgestrekte baan: de achtbaan neemt 34.000 m² gebied in. De baan vertrekt vanuit het station dat in het themaland USA ligt. Dit gedeelte werd in de jaren ’90 gerestaureerd en kreeg een retro-50s-look mee. De trein verlaat dan het station en begeeft zich met een linkerbocht richting lift hill. Deze is 61 meter hoog en biedt een mooi uitzicht over het park. De First drop gaat niet tot volledig beneden, hij blijft zo’n 9 meter boven de grond om dan met een zachte bocht richting tweede heuvel te vliegen waarbij hij een achtbaan, Georgia Scorcher, en twee andere attracties overbrugt. Dan volgt de diepste drop (53 meter) en vervolgt de baan zijn weg richting ingang van het parkeerterrein. Hier verlaat Goliath ook even het park. Na deze drop volgt een hellende linkerbocht en vliegen de bezoekers weer de hoogte in, over de vijver. De volgende duik is nog zo’n 39 meter, en gebeurt boven het water.
Dat punt is meteen ook het verste punt, en de trein bereikt dan het zgn. point-of-return, en dit gebeurt met een 540° spiraal naar beneden toe (een volle plus een halve cirkel). Hier zijn de G-krachten enorm en neemt de kans op black-outs toe. Wat volgt is nog een leuke heuvel om dan een scherpe rechterduik te maken, terug in de richting van het park. Wat volgt zijn bescheiden heuvels die toch nog steeds voldoende portie airtime aanbieden. Finaal is er nog een linker bocht gevolgd door een laatste heuveltje alvorens de trein tot rust komt in de remzone. Een ritje duurt zo’n 3 minuten, het wachten vaak iets langer… Toch heeft de baan een behoorlijke capaciteit, 1220 bezoekers per uur, waardoor de rijen al bij al vlot verder schuiven.

De attractie is bijzonder intens. De strengste veiligheidsmaatregelen zijn dan ook van kracht. In de loop der jaren is er helaas toch 1 incident te melden op deze attractie, toen een bezoeker slachtoffer werd van een hartaanval. We schrijven 27 juli 2006. Het park zelf bleek geen schuld te hebben aan dit spijtige voorval.

Goliath was de veertiende rollercoaster uit de geschiedenis van het park. Tot op heden ook de laatste nieuwe achtbaan van het park. Volgens het park was dit hun grootste project sinds het park in 1967 opende. Momenteel telt Six Flags over Georgia nog 10 achtbanen. Goliath was meteen de eerste hypercoaster in het zuidoosten van de VS.
 
De anticipatie is begonnen en coaster junkies zullen alleen moeten wachten tot de vroege lente tot de sensatie van Goliath ervaring.


Onze mening

Wanneer mensen vragen wat een hypercoaster allemaal zou moeten hebben, dan komt een baan als Goliath hier heel dicht in de buurt.
Een mooi zicht over het park, massa’s airtime, steile drops, intense bochten, niet teveel afremmingen. Misschien dat de baan tekort schiet op gebied van First drop, al zullen vele bezoekers die ook al goed genoeg vinden.
Tijdens de rit valt het op hoe comfortabel de trein wel rijdt. In tegenstelling tot de eerste generatie hypercoasters van Morgan, Arrow, Togo,… is deze baan een heus plezier om meermaals te berijden. De opeenvolging van heuvels is goed getimed, de track is niet al te saai voor een out&back coaster, en de spiraal in het midden is bijzonder intens.
Bovendien oogt de baan ook bijzonder mooi. De positionering van de baan is ook zeker en vast geslaagd te noemen. Zo’n achtbaan mag zeker en vast eens gebouwd worden in Europa. Silver Star in Europa-Park is van eenzelfde bouwer, maar de baan in Duitsland is net iets minder intens, en bevat niet het verrassende element in de track zoals Goliath, waardoor je eigenlijk een Goliath Light verkrijgt. De First drop bij Silver Star is dan wel weer indrukwekkender…