Bizarro (Six Flags New England)

De dagen van Bizarro zijn geteld. Niet dat de achtbaan wordt afgebroken, maar Six Flags New England keert terug naar het originele Superman-thema, toch een populaire brand in de VS... 
 

 
COASTERFICHE

Bizarro

  • Opening: 5 mei 2000
  • Constructeur: Intamin AG
  • Max. snelheid: 124 km/u
  • Lengte: 1646 m
  • Hoogste punt: 63,4 m
  • Drop: 67,4 m
  • Capaciteit: 1300 pers. per uur

Bizarro is een achtbaan, ontworpen en gebouwd door het Zwitserse bedrijf Intamin AG. De achtbaan is een hypercoaster, omdat zijn hoogste punt zich boven de 200 Ft grens bevindt. De lift hill topt af op 63 meter (208 Ft) om vervolgens 67 meter diep te duiken in één van de tunnels van de 1,6 km lange baan. Deze achtbaan wordt gekenmerkt door bijzonder veel airtime heuvels en enkele bijzondere bochtencombinaties, die maken dat Bizarro wordt beschouwd als één van de meest complete hypercoasters. Niet voor niets werd de achtbaan meermaals onderscheiden met meerdere awards.

De achtbaan werd op 5 mei 2000 geopend als Superman: Ride of Steel. De imponerende rollercoaster werd gebouwd langsheen de oevers van de Connecticut River. Van bij het moment van de opening was deze achtbaan de publiekstrekker nummer 1, zeker voor de achtbaanfanaten. Toen Six Flags in 2009 besloot om het DC Comics gedeelte te upgraden, werd ook meteen beslist om de achtbaan te transformeren in Bizarro, een cloon van Superman, gecreëerd door Lex Luthor.

In 2016 keert Superman alvast terug. Het park houdt nog eventjes geheim wat de bezoekers allemaal concreet mogen verwachten, maar de volledige track wordt herschilderd in het rood, er komen extra effecten en de merchendising zal wellicht op volle toeren draaien. Er komt naar verluid geen re-tracking en ook geen nieuwe treinen.


Ritverloop

De bezoekers worden met een klassieke kettinglift 63 meter hoog getakeld. Daarna duikt de trein steil de dieperik in, zo’n 67m, doorheen een nauwe tunnel die je hoofd lijkt af te hakken. Daarna volgt de tweede heuvel die meteen de toon zet wat betreft de porties airtime. Daarna volgt een 180° overgebankte bocht waarbij de baan terug richting station kronkelt: de derde heuvel, met foto-moment, en de vierde heuvel volgen elkaar snel op, langsheen de gethematiseerde gebouwen die nabij het station zijn. Nu begint het tweede deel van de rit, te beginnen met een intense helix (in klokwijzerzin), daarna maakt de baan een rechterknik om in een misttunnel te duiken. Daarna volgen nog enkele pittige heuveltjes om vervolgens een scherpe rechterbocht te maken richting station.

De baan bevat alle mogelijke elementen om een superbaan te zijn. Toch zijn de treinen niet ideaal om optimaal van de rit te genieten. Omwille van een incident in 2004 waarbij een man uit de trein werd geslingerd, werd besloten om de beugels aan te passen. In plaats van de T-lapbars werd een omgekeerde U geïnstalleerd waardoor het volledige onderlichaam ingesloten wordt door de metalen beugelconstructie. Hierdoor werd de veiligheid verhoogd, maar voor langere mensen was deze beslissing alvast geen comfortabele verbetering. Integendeel.
Ook het verdwijnen van het Superman-thema was voor vele fans een stap achteruit, al werden wel de treinen sinds de upgrade voorzien van een audio-systeem.

Naast het dodelijke ongeval in 2004 was er ook nog een incident in 2001 toen de remmen de rijdende trein niet voldoende afremde en de trein in het station werd geramd door de aanstormende trein. Een twintigtal mensen moest verzorgd worden.

In ieder geval kunnen we wel spreken van een bijzonder leuke ervaring, één van de betere hypercoasters op deze aardbol. Het park is alleen al voor deze achtbaan een bezoekje waard.