Kanonen (Liseberg)



COASTERFICHE
Kanonen
  • Opening: 23 april 2005
  • Constructeur: Intamin AG
  • Ontwerper: Ing. Büro Stengel GmbH
  • Max. snelheid: 75 km/u
  • Lengte: 440 m
  • Hoogste punt: 24 m
  • Aantal inversies: 2
  • Lancering: Hydraulic Launch
  • Elementen: Top Hat, Looping, 360° Heart Roll
  • Duur van een ritje: 1 min 13 sec
  • Capaciteit: 930 pers/uur

Launched coasters zijn steeds speciaal geweest: de kick om in enkele seconden op topsnelheid geschoten te worden, maakt dat dit type achtbaan bijzonder populair is. Eén van de mogelijke lanceermethodes, is via hydraulische druk. We gaan dieper in op deze zgn. accelerator coasters van Intamin, met het Zweedse Kanonen als voorbeeld.

De benaming Accelerator Coaster of Rocket Coaster staat voor een bepaald type launched coaster, waarbij men voor de lancering gebruik maakt van hydraulische druk. Bij Kanonen resulteert dit in een acceleratie van 0 tot 75 km/u in maar liefst twee seconden. Er bestaan verschillende varianten: RITA in Alton Towers bijvoorbeeld is een eerder 'vlakke baan', Kingda-Ka, 's werelds hoogste en snelste achtbaan heeft dan weer een indrukwekkende 'Top Hat', Kanonen is dan weer een variatie van een eerder lage top hat met inversies en bochten.

Maar voornaamste eigenschap voor een Accelerator Coaster is uiteraard de lancering, waarbij een indrukwekkende versnelling wordt ervaren.

Lancering:

200806_kanonen

1. Tank met 4000 liter hydraulische vloeistof
2. Pomp voor hydraulische vloeistof
3. Regelklep voor de stroom hydraulische vloeistof
4. Zuiger die stikstof comprimeert naar hoge druk
5. Accumulator (gas cylinder) met stikstof. 
6. Aandrijving met kabel om de trein te katapulteren.
7. Buisje om de hydraulische vloeistof terug te voeren naar de tank

De pomp (2) brengt de hydraulische vloeistof van de tank (1) via de regelklep (3) naar de zuiger (4). De stikstof wordt vervolgens gecomprimeerd in de accumulator (5) tot een druk van zo'n 300 bar. De klep (3) wordt geopend zodat die hydraulische vloeistof kan doorstromen naar de 8 hydraulische motoren, waarbij de kabel aan een lier (6) wordt opgewonden. Het einde van die kabel zit vast aan de zgn. catch car die de trein in 2 seconden naar 75 km/u brengt. De hydraulische vloeistof gaat via de slang (7) terug naar de tank (1). De pomp (2) pompt de vloeistof van de tank (1) meteen naar de hydraulische motors, om de catchcar terug in zijn startpositie te brengen zodat een volgende trein opnieuw kan gelanceerd worden.

Onze mening:

Na de "explosieve" start, die toch ietwat kort aanvoelt, is er de 'Top Hat'. Dit element bestaat uit een 90° klim, waarbij de track zich 90° verdraait, waarna de trein horizontaal komt te rijden, net als op een heuvel, vervolgens begint ie aan een drop, waarbij het spoor opnieuw 90° doordraait, terwijl de track zelf 90° naar beneden gaat. Ondanks de beperkte hoogte is dit een bijzonder leuk element, die de baan toch een extra geeft. Toch moeten we een kanttekening hier aan toevoegen: tov. de andere rocketcoasters die dit element ook hebben, is de top hat wel héél laag: het hoogste punt van de Top Hat bij Kanonen is 26 meter, bij Kingda-Ka bvb. is dit bijna 140m hoog! 
Na de launch en die Top Hat volgt een airtime heuveltje waar je je even gewichtloos voelt, gevolgd door een verticale looping (20m). Het traject gaat verder met enkele snelle, korte bochten en een 360° heart roll doorheen de looping.

In totaal leggen de bezoekers een track af van 440 meter. De baan werd ontworpen door Werner Stengel, door velen aanzien als de beste designer ter wereld, en gebouwd door Intamin die de laatste jaren vele records heeft gehaald met snelste, hoogste achtbaan, maar ook voor achtbaan met de meeste inversies.

Desondanks alles valt de baan tegen. Niet alleen bestaan er veel betere varianten, maar voor een park als Liseberg, die zich graag als belangrijk park afschildert in Scandinavië (en dat ook is), is zo'n attractie een ontgoocheling. Het geeft het gevoel van willen, maar niet kunnen, en dat is jammer want het park heeft zoveel potentieel. Kanonen is zeker geen slechte achtbaan, maar voor een "toppark" als Liseberg is een rustige lage capaciteits Rocketcoaster zeker niet de beste keuze geweest.