California Screamin' (Disney's California Adventure)

Eén van de topattracties in Disney's California Adventure Park is de achtbaan California Screamin'. Deze rollercoaster is ongetwijfeld één van de iconen uit het park, gelegen aan de boardwalk van Paradise Pier.
 

 
   
COASTERFICHE
California Screamin'
  • Opening: 2 augustus 2001
  • Constructeur: Intamin AG
  • Ontwerper: Ing.-Büro Stengel GmbH
  • Max. snelheid: 88,5 km/u
  • Lengte: 1850,7 m
  • Hoogste punt: 37 m
  • Elementen:
    - LIM launch
    - Looping
  • Duur van een ritje: 2 min 36 sec

Op het eerste zicht lijkt deze uitgestrekte achtbaan op een houten achtbaan, maar het is wel degelijk een stalen achtbaan. De ontwerpers van Walt Disney Imagineering hadden het concept mooi uitgewerkt om deze met verrassingen gevulde achtbaan te doen lijken op de klassieke houten achtbanen die vaak aan de kustparken te vinden was. De Zwitserse achtbanenbouwer Intamin AG mocht alvast deze stalen achtbaan bouwen. Het is momenteel de langste achtbaan met looping ter wereld (nadat Son of Beast zijn looping had verwijderd voor een meer comfortabele rit): California Screamin’ is maar liefst 1850 meter lang. Met een zesde plaats staat hij bovendien mooi in de top tien van langste achtbanen ter wereld.

In plaats van een traditionele takellift, kozen de Imagineers voor een LIM-lancering (Linear Induction Motors) om de trein over de eerste heuvels te jagen. Het lanceergedeelte ligt aan het meer en een golfmachine zorgt voor een extra dimensie wanneer de golven breken op de rotsen maar ook op de trein. Dan volgt een snelle lancering tot 95 km/u in 4 seconden. Hiermee is deze achtbaan één van de snelste Disney-attracties. Net als bij sommige andere Disney-achtbanen is ook hier een goed gesynchroniseerde onride-muziek aanwezig om de passagiers in de coastertrein in volle sferen te brengen.

De achtbaan heeft al enkele veranderingen ondergaan. In januari 2007 konden de bezoekers genieten van Rockin' California Screamin', waarbij de muziek een rock-tintje meekreeg met een remix van “Around the World” van the Red Hot Chilipeppers.
California Screamin’ sloot ook tijdelijk in december 2007 om een gedeelte van de achtbaan te demonteren voor de Toy Story Midway Mania. In 2009 werden de kenmerkende Mickey-oren verwijderd van de looping. Reden hiervoor was dat een andere nabij gelegen attractie een gedaanteverwisseling kreeg en van Sun Wheel werd omgedoopt tot Mickey’s Fun Wheel met in de as een grootse verschijning van Mickey. Dit maakt deel uit van een nieuw Disney-offensief om meer bezoekers te lokken. De ganse Paradise Pier ondergaat immers vele veranderingen anno 2010.

Bezoekers die de lange wachtrijen niet zien zitten kunnen gebruik maken van zowel het Fastpass-systeem ofwel van de single riders line, een systeem waarbij lege zitjes worden opgevuld met mensen die hier aanschuiven.

Ritervaring

De rit zelf begint vanuit het dubbel laadstation, en de tracks voegen zich samen om na een linkerbocht richting water te rijden. Hier is een golfmachine, die de bezoekers af en toe op een spatje nat trakteert. De trein stopt hier en maakt zich klaar voor lancering. Een stem telt hierbij af…
Launch in five, four, three, two, one… en dan wordt de trein in enkele seconden tot net geen 90 km/u gelanceerd richting eerste heuvel, vervolgens duik je naar beneden en maak je een snelle rechterbocht die de trein terug de hoogte instuurt in een eerste remzone. Wat volgt is opnieuw een rechterbocht, die zeer uitgestrekt is, gevolgd door een snelle en sterk gebankte linkerbocht.
Daarna vlieg je opnieuw een helling op, waarbij de trein extra wordt afgeremd met magnetische remmen. De rest van de heuvel wordt men verder omhoog getakeld en bereikt men meteen ook het hoogste punt van deze achtbaan, namelijk 37 meter hoog. Hierna volgt een steile bocht, die een linkerknik meeheeft, de volgende helling eindigt dan weer met een sterk hellende rechterbocht die de trein weer in de andere richting stuurt, de trein blijft zijn snelheid houden en na een korte rechte lijn volgt nog een dropje alvorens in het loopingelement te duiken. Na de looping gaat men terug omhoog en er volgt weer een remzone waarop een rechterduik aansluit. Die neemt je onder de tracks van de beginfase heen en laat de trein in volle snelheid een rechterbocht nemen. In het midden van deze bochten stond de Maliboomer, die voor de vernieuwing van Paradise Pier moest plaats ruimen. De trein vervolgt de route met ene links opwaartse bocht, en alweer een remzone. Er volgen enkele leuke heuveltjes elkaar snel op, wat de nodige kriebels in de buik moet geven. In het jargon krijgen ze de benaming bunny hops mee, konijnensprongetjes als het ware. Een zachte rechter opwaartse heuvel en een remzone zetten het einde van de rit in, met een snelle linkerbocht die tegen de grond racet nu om dan in de finale remzone tot stilstand te komen in het station.