Blue Fire (Europa-Park)

2009 zet Europa-Park letterlijk en figuurlijk op z'n kop. Dit seizoen pakt het park uit met een dubbele primeur: Europa-Park's eerste gelanceerde looping coaster. Bovendien is het dubbel speciaal want de achtbaan werd gefabriceerd door Mack, eigenaar van het park, en het is ook voor hen een vuurdoop: zowel de lancering als het feit dat er inversie-elementen in hun achtbaan verwerkt werden.


COASTERFICHE
Blue Fire
  • Opening: 4 april 2009
  • Constructeur: Mack Rides
  • Lanceer systeem: LIM
  • Versnelling: 0-100 km/u in 2,5 sec
  • Max. snelheid: 100 km/u
  • Lengte: 1056 m
  • Hoogste punt: 38 m
  • Aantal inversies: 4
  • Elementen:
    - 32 m hoge looping
    - linkse en rechtse schroef
    - 360° heartline roll
  • Duur van een ritje: 2 min 30 sec
  • Capaciteit: 1720 pers. per uur
De nieuwe achtbaan betekent meteen ook dat Europa-Park een themaland rijker is. Blue Fire zal immers het middelpunt vormen van Ijsland. Hier is een gezellig vissersdorpje gebouwd. Uiteraard zal vooral de achtbaan de aandacht opeisen. Met een razendsnelle lancering van 0 tot 100 km/u in 2,5 seconde zal dit Mack's snelste achtbaan zijn die ze tot nu toe gebouwd hebben. Voor de lancering wordt gebruikt gemaakt van zgn. LSM-motoren. Na de lanceerstrook volgt een enigszins bizar uitziend hoefijzer element, die de trein naar een eerste looping jaagt, Europa's hoogste inversie-element voor een launched coaster.
Daarna volgen nog enkele andere spannende elementen, waaronder een linkse en rechtse schroef en tenslotte een 360° heartline roll.
Vijf treinen moeten een capaciteit van 1720 mensen per uur moeten garanderen.

De verwachtingen van het park zijn hoog gespannen, men hoopt dat deze achtbaan nog meer mensen naar het park en de hotels zal lokken.  Behalve de nieuwe achtbaan en het nieuwe themadorp, heeft men bovendien alle shows vernieuwd, en ook in het theater zal een nieuwe 4D film vertoond worden, over Sammy, de kleine zeeschildpad.

De ritervaring

Op 1 april is de pers uitgenodigd voor een ritje op deze nieuwe achtbaan. Parkworld was er ook bij en kan reeds een tipje van de sluier oplichten en vertellen of deze achtbaan de lange reis waard is.
De eerste perceptie bij het zien van de eerste rit, is dat het geheel een tamme achtbaan is, die maar net zijn hogere punten haalt. Het tegendeel is waar: de ritbeleving is fantastisch. Op de hogere punten van de baan krijg je een zweefgevoel bij momenten, de inversies zijn best pittig, de ganse rit enorm smooth. Ook de lancering is best indrukwekkend voor een LSM.
De trein zelf is subliem ontworpen: de beugels voelen als gegoten aan. Daarboven wordt zowel uw rit gefilmd als uw hartslag weergegeven, dat ook te zien is op uw filmpje. Het systeem wordt via wi-fi doorgezonden. Hier faalt helaas de technologie wel eens, en is het soms jammer om na een lange wachttijd achter te blijven met een zwart scherm als herinnering. Een ander nadeel is de ongekende populariteit wat resulteert in lange wachtrijen. Een single riders line is pas ingewerkt nabij het station. Voor ouders met kinderen (die de rit niet opmogen/durven), is er het parent swap systeem, waardoor het aanschuiven toch nog de moeite waard is!

Tenslotte moet gezegd worden dat deze attractie moeiteloos aansluit bij de topachtbanen in Europa. Misschien net niet de wereldtop zoals bijvoorbeeld Maverick, maar beter dan welke achtbaan in België of Nederland.
Een absolute aanrader!