Baron 1898

Dive Coaster opent op 1 juli voor publiek


Bekijk video op YouTube
 
   
COASTERFICHE
Baron 1898
  • Opening: 1 juli 2015
  • Constructeur: Bolliger & Mabillard (B&M)
  • Concept: Efteling
  • Max. snelheid: 90 km/u
  • Lengte: 501 m
  • Hoogste punt: 30 m
  • First Drop: 37,5 m
  • Aantal inversies: 2
  • Elementen:
    - gethematiseerde wachtrij
    - pre-show in trein
    - bijna 90 graden first drop
    - Immelman loop
    - zero-g-roll
  • Duur van een ritje: 2 min 10 sec
  • Investering: 18 Miljoen Euro

Vandaag opende in de Efteling voor een select publiek de nieuwe attractie, Baron 1898, een Dive Coaster en meteen ook de meest spectaculaire achtbaan die het park ooit gebouwd heeft.

In deze spannende rollercoaster werd opvallend gekozen om de bezoeker meer aan te bieden dan een achtbaanritje, de attractie kreeg een heuse storytelling mee en werd helemaal ondergedompeld met een mijnthematisering.

Het tijdperk van de Nederlandse mijnbouw vormde de inspiratie om een verhaal uit te werken, gebruik makend van de legende van de 'Witte Wieven'. De bezoekers stellen de stoere mijnarbeiders voor die mee moeten helpen met mijnbaron Gustave Hooghmoed om goud uit de grond te halen. Volgens de sage heeft de hebzuchtige mijnbaron een goudader gevonden. Tijdens de rit wordt duidelijk dat de Witte Wieven de gouddelving saboteren…
Het verhaal wordt verteld via twee wachtruimtes door Gustave Hooghmoed. De animatronic werd geleverd door Garner Holt, een bedrijf gespecialiseerd in het maken van bewegende poppen. De stem werd ingesproken door Paul van Gorcum, Nederlands bekendste baron uit de televisieserie van Bassie en Adriaan.

De verhaallijn werd meteen ook doorgetrokken in de thematisering. Het ganse stationsgebouw werd indrukwekkend ingekleed, alsook de achtbaan zelf. Vooral de lift hill is een staaltje van prima uitgewerkte thematisering.

De statistieken van de baan zijn uiteraard minstens even belangrijk. De lengte van de baan bedraagt 501 meter. De lift hill is 30m hoog en maakt gebruik van een klassieke ketting lift. De vrije val duikt 37,5 meter de diepte in. De top wordt bereikt ondergronds tegen een snelheid 90 km/u. Na de vrije val en de tunnel gaan de 'mijnarbeiders' een eerste inversie-element tegemoet, de zogenaamde Immelmann (een halve looping die verder in een schroef draait). Vervolgens is er een zero-g-roll waar de bezoekers een moment van gewichtloosheid zullen ervaren. Daarna duikt de trein verder richting een snelle spiraalbocht.
De treintjes (3 in totaal) bieden plaats aan maximaal 18 passagiers, in 3 rijen van 6 personen.
De fabrikant is het gerenommeerde achtbanenbedrijf uit Zwitserland, Bolliger & Mabillard Engineering (B&M). Het is de allereerste B&M coaster voor de BeNeLux. Baron 1898 wordt de vierde B&M dive coaster in Europa, na Alton Towers, Heide-Park en Gardaland.

 

Onze mening

Baron 1898 is de allereerste B&M-achtbaan die we in de Benelux mogen begroeten. Voor achtbaanleken is dit misschien moeilijk te vatten, maar het Zwitserse achtbanenbedrijf B&M (Bolliger & Mabillard) hebben een wereldfaam opgebouwd wat betreft spectaculaire stalen achtbanen. Ze worden vaak wel eens de Rolls Royce onder de achtbanen genoemd, en niet alleen omwille van de prijs, maar wel omwille van de kwaliteit. Deze fabrikant geniet een sterke reputatie bij zowel parken als fans wat betreft soepelheid en intensiteit.

20150630 EftelingBaronOpening180Baron 1898 is een dive coaster. Deze term verwijst naar het feit dat de eerste drop van de achtbaan haast vertikaal naar beneden gaat. Ze duikt als het ware in een tunnel, gevuld met rook, en haalt daar haar topsnelheid. In dit geval een mooie 90 km/u. Na de tunnel volgt meteen al het eerste inversie-element, de zogenaamde Immelman. Door de volle snelheid en de tunnel vol rook, raas je als het ware zonder het te beseffen doorheen dit element. De trein begeeft zich nu richting station waar een zeer goed uitgewerkte zero-g-roll de 18 passagiers mooi in het rond doet zwieren en laat genieten van de gewichtloosheid dat dit element kenmerkt. Veel tijd om te bekomen is er niet want de trein raast verder naar een leuke en snelle 520 graden bocht, met varierende hoogte en hellingshoek wat het best wel pittig maakt. Een laatste rechterbocht richting station is het slotakkoord van een rondje Baron 1898.

De uitwerking van deze achtbaan is werkelijk verbluffend. Het thematiseren van een achtbaan gebeurt niet vaak, omdat dit niet steeds gemakkelijk is. Wat Efteling hier heeft neergezet, is een knap staaltje van engineering en design. Het mijn gebouw, de imponerende lift hill, de first drop die in een tunnel vol rook en geluid gaat, en dan die sierlijk ogende elementen die een bezoeker haast doen verleiden om zeker die wachtrij in te duiken. Kortom, dit is een prachtige toevoeging in het park.

De rit zelf is best pittig, maar zeker ook niet te intens. Ze duurt bovendien ook niet overdreven lang (vanaf het moment van drop tot de remsectie), waardoor het zeker en vast het risico waard is voor de angsthaas om een poging te wagen. Let wel op, dit is geen familie-achtbaantje, maar het is zeker en vast ook niet de meest spectaculaire achtbaan.

Bereid je wel voor op lange wachttijden, want Efteling heeft alle registers open getrokken om deze nieuwe attractie te promoten. Het is hen dan ook gegund dat vele bezoekers deze attractie willen komen ontdekken. De capaciteit ligt volgens de Efteling rond ongeveer 1000 personen per uur, maar toch vrezen we een beetje een capaciteitsprobleem. De wachtrij ligt naast het stationsgebouw tot aan de laatste bocht van de achtbaan, maar heeft nergens beschutting tegen zon of regen. Neem dus best voorzorgen. Voor mensen die alleen zij, er is een single riders line voorzien, waardoor de wachttijden iets lager kunnen liggen via die rij.

20150630 EftelingBaronOpening640