Hoe het allemaal begon in Port Aventura

Op de lokatie waar Port Aventura zich nu bevindt, waren er vroeger plannen om hier het Europese Disneyland Resort te bouwen. Toen Disney besloot om zich in Parijs te vestigen, sloegen de Toussauds groep, Anheuser-Busch en Universal Studios de handen in elkaar om op deze Spaanse lokatie een toppark uit de grond te stampen, dat de naam Port Aventura kreeg. In 1995 opende het park haar deuren. Het park was opgedeeld in 5 thema gedeeltes, die tesamen een grote lus vormden. De thematisering is zeer indrukwekkend. Zo waan je je echt aan de Middellandse Zee in Mediterranea (al is dit moeilijk anders aan de Spaanse costa), maar de andere themagebieden Polynesië, China, Mexico en de Far West geven je echt het gevoel dat je daar bent: in elke zone zijn er typische huisjes, authentieke objecten en zelfs de flora stemt overeen met het land van bestemming. Dit maakt dat het park enorm gesmaakt wordt, zelfs bij de niet-pretparkliefhebber.

History_PortAventura

De publiekstrekkers van toen zijn ook nu nog steeds iconen van het park, met voorop de indrukwekkende achtbaan Dragon Kahn. Het was de eerste Europese achtbaan gebouwd door het Zwitserse bedrijf B&M. Toen de baan opende, was het meteen recordhouder van de meeste inversies tijdens een ritje coasteren, namelijk achtmaal. Naast Dragon Kahn, moest Diablo de talrijke bezoekers opvangen. De rit gaat doorheen een Mexicaanse mijn, al is het geheel iets minder sterk uitgewerkt dan de Disney runaway coaster. Ook de ritervaring was eerder zwak te noemen. De direktie besloot dan ook na enkele jaren om de rit spannender te maken, door backwards te rijden. Tegenwoordig wordt er weer met de neus vooruit gereden.
De langste wachtrijen waren te vinden aan de drie waterattracties. Zowel Tutuki Splash, Grand Canyon Rapids als Silver River Flume trakteren de bezoekers op een heerlijke verfrissing in de warme Spaanse zon.

In 1997 koopt Universal de meeste aandelen op. Maar de meeste aandacht in 1997 krijgen Stampida en Tomahawk: in totaal drie houten achtbanen die elkaars pad kruisen. Stampida is een duëlerende houten achtbaan, waarbij de rode en blauwe trein tegen elkaar racen, om erna het duel aan te gaan. Tomahawk is een junior versie, die best pittig aanvoelt, omdat de bochten niet zo sterk gebankt zijn. Stamida ondergaat echter na een dodelijk ongeval een kleine verandering, waardoor de baan iets minder intens rijdt. In 2007 krijgt het Nederlandse bedrijf Kumbak Coasters de kans om de ritbeleving opnieuw te verbeteren door nieuwe treinen aan te bieden. De realiteit is helaas anders en geen verbetering is vast te stellen.
Woody Woodpecker doet onder impuls van Universal zijn intrede in 1998 en de kindvriendelijkheid wordt verder verhoogd met de opening van de junior achtbaan Tami Tami.

Een jaartje later, in 1999, pakt het park uit met "FiëstAventura", een bijzonder populaire nachtshow, met een indrukwekkend lichtspel, hydro-, pyro-, laser- en soundeffecten, die een parade op het water begeleiden. Het geheel wordt afgesloten met een mooi vuurwerk. De show kaapt vele internationale prijzen weg.
Het milleniumjaar is tevens het jaar waar de bezoeker kennis maakt met Sea Odyssey, een onderwateravontuur, waarbij de bezoeker op missie gaat tesamen met een dolfijn, die via een gesofisticeerd apparaat kan communiceren.

In 2001 wordt Mexico aangepakt en opent de Belgische aktiester Jean-Claude Van Damme de nieuwe attractie "Templo del Fuego". Deze attractie is een show, boordevol speciale effecten. Als toeschouwer wordt je mee op avontuur gestuurd met een gids die allerlei dwaze avonturen beleeft. Het is één van de meest spectaculaire attracties in het genre.

Het daaropvolgende jaar gaan alle investeringen naar Costa Caribe, later hernoemd naar Caribe Aquatic Park. Zoals de naam het al zegt, is dit een waterpark, dat bijzonder populair is bij de toeristen aan de Spaanse costa. Ook opent Port Aventura twee prachtige hotels, Hotel Port Aventura en iets later El Paso...

Met de tiende verjaardag van het park in 2005 wordt de skyline van PortAventura enigszins veranderd door de opening van de 96m hoge vrije val toren "Huracan Condor." En het kan nog gekker en sneller, dat bewijst het park in 2007 met "Furius Baco", de snelste achtbaan van Europa, waarbij je van 0 km/h naar 135 km/h wordt gelanceerd in slechts 3 seconden. Vrij uniek zijn de treintjes, waarbij de bezoekers aan de buitenzijde van de track zitten. De attractie werd eerst als een 4th dimension aangekondigd, maar dit is niet helemaal correct, omdat de wagentjes niet dynamisch meebewegen. 

In 2011 maakten de mensen kennis met Sesamo Adventure, een kindergebied tussen Polynesië en China, waar de familieachtbaan Tami Tami werd geïntegreerd tussen de vele andere kleurrijke attracties. 2012 bracht een heel andere attractie: Shambhala, Europa's hoogste achtbaan en meteen ook de snelste niet-gelanceerde achtbaan van Europa.