Neemt Studio 100 CentrO over?

2010-07-CentrO-Park

Het tiende seizoen van CentrO-Park zou héél misschien wel eens het allerlaatste seizoen worden. Eigenaar Oscar Bruch Junior heeft immers besloten om het park van de hand te doen, en zich opnieuw volop te concentreren op de kermis, een plaats waar de man met onder meer Euro-Star naam en faam verdiend heeft.
 

Plopsaland in Oberhausen?

Het tiende seizoen van CentrO-Park zou héél misschien wel eens het allerlaatste seizoen worden. Eigenaar Oscar Bruch Junior heeft immers besloten om het park van de hand te doen, en zich opnieuw volop te concentreren op de kermis, een plaats waar de man met onder meer Euro-Star naam en faam verdiend heeft.

CentrO-Park is een klein, bescheiden park, vlakbijbij het grote shopping center van Oberhausen, neue Mitte. Het park heeft Sea Life Oberhausen en GasO-Meter als buren. Toppers in het park zijn naast de achtbaan Speedy ook nog het hoge reuzenrad en 's werelds langste tractorbaan. De mascotte van het park is Benjamin Blumchen, een bekende kinderfiguur in Duitsland.
Momenteel is het park aan het onderhandelen voor eventuele overnemers. De meest bekende groepen, zoals Merlin, Compagnie des Alpes en zelfs Studio 100 zouden gesprekspartners zijn. Oscar Bruch Junior wilde in schoonheid het park verlaten dat hij 10 jaar heeft geleid. "Ik had twee opties: of ik had zwaar moeten investeren in het park om de toekomst op korte termijn veilig te stellen, of ik laat het over aan andere mensen. Ik heb voor de laatste optie gekozen, zodat ik me terug op mijn eerste liefde, de kermis, kan bekommeren."

Onlangs werd bekend dat Studio 100 zijn oog heeft laten vallen op een locatie in Duitsland: dit kan een volledig nieuw park zijn, of een overname van een bestaand park, waardoor CentrO toch wel nadrukkelijk in beeld komt.
Studio 100 nam midden 2008 EM Entertainment over. De Duitse onderneming was vooral gespecialiseerd in de verkoop van televisierechten. Na de stroomlijning van de activiteiten brak vorig jaar de tweede fase van de integratie aan.

"Wij willen ons Belgisch-Nederlandse model nu ook in Duitsland neerplanten", zegt Koen Peeters, de financieel directeur van Studio 100. Dat model is gebaseerd op het maken van televisieseries en het gebruiken van de betrokken personages in allerhande voorwerpen (merchandising), audio- en dvd-toepassingen, theatershows en uiteindelijk in themaparken. "We bekijken de opportuniteit om in Duitsland parken op te richten of over te nemen", luidt het.
Studio 100 opende in het voorjaar een park in de Nederlandse stad Coevorden, op een steenworp van de Duitse grens.

Studio 100 haalde in 2009 een omzet van 132,4 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 6,6 miljoen euro. In vier jaar tijd verdubbelde de omzet en vertienvoudigde de nettowinst.