Ontgoochelend bezoek aan Disneyland

Disney Dreams of Disney Nachtmerrie?

Het drukst bezochte pretparkenresort in Europa is Disneyland Paris, dat dit jaar de twintigste verjaardag viert met een spectaculair spektakel Disney Dreams. Maar is alles nog wel een droom?

Twintig jaar geleden opende Euro-Disney en evolueerde het park naar een groot resort waar kinderen en volwassenen worden ondergedompeld in de magie van Disney. De omgeving van Marne-La-Vallée leefde op, verschillende hotels en shoppingcentra verrezen. Achter het rookgordijn van rozengeur en maneschijn zijn er helaas tekenen dat alles niet zo magisch is als men wel wil laten uitschijnen.

Het is een publiek geheim dat de cijfers van het Franse Disney-park niet zo rooskleurig zijn, zeker niet in vergelijking met de andere parken in de VS of Azië. Geregeld worden verliezen gemeld, de ene al wat groter dan het ander. Toch bleef Disney investeren in beide Europese parken en werden verschillende acties uit de tovenaarshoed van Mickey getoverd om de bezoekers te lokken naar al dat moois. Helaas is de kwaliteit in al die jaren toch serieus gedaald, met enkele dieptepunten tot gevolg die helemaal niet overeenstemmen met de magie die Walt Disney destijds voor ogen had.

2012-06-disney-bezoek-180-1Daar waar kinderen vroeger op vele locaties allerlei figuren konden aantreffen, is dit nu veel beperkter, en zijn kinderen aangewezen op de Disney-trein of op het aanschuiven in een gebouw om Mickey Mouse of één van de Disney-prinsessen te ontmoeten. Dat kinderen en ouders hiervoor meer dan drie kwartier moeten aanschuiven, lijkt de leiding in Parijs niet te deren. Het wordt meteen ook als een nieuwe attractie omschreven, terwijl we als neutrale bezoeker liever een leuke kindershow zouden zien... Bovendien wordt "queue jumping" (of het voorsteken in de wachtrij) door het Disney-personeel toegestaan, onbegrijpelijk wanneer mensen tot 70 minuten staan aan te schuiven... In feite schuift men aan om in een donkere kamer te staan poseren met slechts één van de figuren. Wanneer je bijvoorbeeld meerdere prinsessen zou verwachten, dan kom je wel bedrogen uit. Door de schemer in de kamer is het immers moeilijk om kwalitatief goede foto’s te maken, tenzij men een goed toestel heeft, en hierdoor worden de bezoekers op kosten gejaagd om één van de professioneel genomen foto’s aan te schaffen.

Waar vroeger het Disney-personeel zo geroemd werd voor hun bijdrage aan de unieke sfeer, zijn er helaas de dag van vandaag vele voorbeelden aan te halen, die de achteruitgang mee in de verf zetten. Het gaat van gedemotiveerde medewerkers, die duidelijk met tegenzin werken, tot een ergerlijke onefficiënte organisatie waarbij de personeelsleden een clowneske rol vervullen, die het amateurisme helaas lijken te onderschrijven. In geen enkel park staan er zoveel personeelsleden bij een kinderattractie, maar in geen enkel ander park duurt het zolang vooral een attractie van start gaat. Mogelijk moet bespaard worden op onderhoud en moet men hierdoor ervoor zorgen dat de capaciteit zo laag mogelijk blijft. Ofwel wijst alles op onbekwaamheid of op een bijzonder onefficiënt systeem om de mensen zo snel en zo veilig mogelijk te laten genieten van de magische attracties. Niet alle wachtrijen zijn immers even magisch…

Ook in de verschillende restaurants is een vreselijke attitude waar te nemen. Waar men vroeger zelfs op de overgeprijsde menu’s een fooi wou geven, zo is het nu een opeenstapeling van geklaag. Gaande van verkeerde bestellingen in de bedieningsrestaurants tot meer dan 15 minuten wachten in een “fast"food restaurant, op het moment dat het betreffende personeelslid aan je bestelling werkt tot het moment van de overhandiging van uw eten.

2012-06-disney-bezoek-180-2Disney is al 20 jaar het voorbeeld van toch wel duur te zijn, maar in goede omstandigheden neemt het positivisme over van de kritische ondertoon, maar nu heeft het park enkele slimme taktieken gebruikt, zoals het verwijderen van de koelkast in uw hotelkamer, dat al geen airco heeft. Hierdoor worden mensen verplicht om drinken vanuit het hotel aan te kopen aan de prijs van 2,99 Euro voor een klein flesje. Mensen met medicaties of gezinnen met baby’s moeten hun producten afgeven aan de receptie om ze koel te laten bewaren. Uiteraard hebben we ook hier steeds wachtrijen.

Gelukkig hebben mensen in de Disney-hotels nog recht op Magical Hours, waarbij enkele attracties in het park vroeger open zijn, en zij al voor de grote mensenmassa aanwezig is, kunnen genieten van de magie. Uiteraard worden geen andere attracties geopend wanneer één van de aangekondigde attracties in panne valt, en hadden we het geluk om ons magical hour te gebruiken om lange tijd vast te zitten in Buzz Lightyear alvorens geëvacueerd te worden.

2012-06-disney-bezoek-180-3Disney heeft ondertussen ook de mosterd van andere parken gepikt om de attracties en zones nu tijdens selectieve uren te openen: Sneeuwwitje, Indiana Jones,… Het staat niet vermeld op uw planning, maar u wordt er wel ter plaatse mee geconfronteerd dat de attractie nog niet open is, of dat de zone reeds afgesloten wordt. Zeker voor kinderen is het vreemd dat het park het kindergebied zeer vroeg afsluit voor de nachtshow, waardoor de ouders inventief de kinderen mogen entertainen tot het zover is voor Disney Dreams. Men kan "gelukkig" nog wel drie uurtjes in “It’s a small world” gaan zitten (erger je wel niet aan de vele animatronics die niet meer functioneren, een leek zal het niet opvallen)…

Hetzelfde verhaal bij de restaurants: vele waren gewoonweg gesloten, sommige restaurants waren al volzet voor de ganse periode van het verblijf, en in het algemeen was de prijs-kwaliteitsverhouding zeer slecht. De staat van sommige restaurants is bovendien ook sterk achteruitgegaan, wat ons verbaast, want op die manier is er van Disney magie geen sprake...

Tot slot hebben we wel nog zes Hidden Mickey’s aangetroffen in de vorm van echte muizen die verdwaald waren in het Videopolis complex. Gelukkig kwamen ze niet om van de honger, dankzij de vele etensresten, die her en der op de vloer lagen. De netheid van weleer in Disney is ondertussen ook niet meer overal de standaard. We leken wel terecht gekomen in een rollercoaster tycoon nachtmerrie. Het vreemde was de nonchalante houding van het personeel toen we dit meldden, alsof het niet meer als normaal is. 

Toch willen we niet alles dramatiseren: Disney Dreams is een fantastische show, een absolute must-see! Alleen krijg je als bezoeker de indruk dat al het budget op dat moment gewoon wordt opgeschoten. We verkiezen dan liever 1 scène minder, en opnieuw een beter oog voor de kwaliteit in het park, want net om die reden willen mensen dat tikkeltje meer betalen. En al maakte Disney Dreams héél véél goed, toch voelden we ons als consument bekocht. De drie dagen Disney hebben ons uiteindelijk meer gekost dan 14 dagen Spanje in een kamer met airco, met een koelkast, een pretpark in de nabijheid (Port Aventura), een strand, een zwembad,…

We hopen alvast dat Disney zich herpakt en focust op wat belangrijk was volgens Walt Disney. Zijn visie maakte net dat Disneyland een belangrijke bestemming voor de families kon worden. Commerciële aspecten zijn belangrijk, daarvan zijn we ons bewust, maar dat dit ten koste gaat van de beleving, betreuren wij enorm.