Hoe het allemaal begon in Heide Park Resort

Op 19 augustus was het zover, en 2000 mensen konden genieten van de allereerste attracties, zoals de Monzapiste, Heide-Park Express, Oldtimerrundkurs, Floßfahrt, Wichtelhausenbahn en de Monorail. In 1979 werd de allereerste dolfijnenshow gegeven, een jaartje later kregen ze een heus overdekt dolfinarium.
 

History_HeidePark

In 1980 wordt ook de eerste grote attractie van het park geopend: Wildwasserbahn I, een 600m lange log flume van Mack, die in 2008 nog volledig gereviseerd werd. Een volgende grootse attractie was de allereerste achtbaan voor het park: Big Loop. Deze Vekoma-baan met Arrows-treintjes werd in 1983 geopend. Deze achtbaan heeft net als Python in Efteling twee loopings en twee corkscrew-elementen, maar tussen de first drop en de eerste looping is er een lange rechte lijn voorzien. Zo krijgt de trein de volle vaart om doorheen de loopings te razen.
Twee jaar later mag Mack er een Blauer Enzian bijzetten, Grottenblitz genaamd, een korte doch leuke aangedreven achtbaan. In 1986 wordt de prachtige Dampf-karussel geopend. Een jaartje later wordt de Mississippi-Dampfer te water gelaten, en deze biedt de fotografen prachtbeeldjes.
Het jaar daarop wordt het Heide-Dorf ingehuldigd, een dorp met typische dorpjes van de Lüneburger Heide. 1990 is het jaar van Huss.
Het jaar voordien had Condor reeds de opwachting gemaakt, maar in dit jaar werden alle mogelijke Huss-rides in één hoek gedropt in een wit-groene kleurcombinatie om het thrillgehalte van het park omhoog te jagen. Gelukkig werd dat jaar ook Wildwasserbahn II ingehuldigd. Deze attractie is meteen de tweede log flume van het park, ditmaal van Schwarzkopf, met zeer typische uilenbootjes, en prachtig gelegen op een kleine heuvel. In 1992 alweer een nieuwe waterattractie, ditmaal een rapid river van Intamin.
De derde achtbaan van het park wordt prachtig geïntegreerd op de heuvel van Wildwasserbahn II en opent in 1993 voor het publiek: het betreft Schweizer Bobbahn, een bobachtbaan van Mack die tot op heden nog steeds de langste ter wereld is.
In 1996 en 1997 gaat de meeste energie uit naar de bouw van een nieuw themadorp, een Nederlands stadsgedeelte met een windmolen en grachten. 1999 is het jaar van Limit, een SLC van Vekoma zoals er dertien in een dozijn zijn. Deze heeft niet meteen een station, achteraf wordt er weliswaar een betonconstructie rondgeplaatst, maar deze attractie staat in schril contrast met eerder gebouwde attracties in het park die dan weer wel een mooi thema hadden meegekregen.
In 2001 wordt op dat moment 's werelds hoogste houten achtbaan neergezet (60m) met de steilste drop voor een houten baan. Het project was een samenwerking tussen Intamin, Stengel en Holzbau Cordes. Tot op heden is enkel Son of Beast een zestal meter hoger. De achtbaan heeft haar voor- en tegenstanders. Omdat de track volledig op maat in de fabriek werd afgewerkt, krijgen de bezoeker een bijzonder comfortabele rit voorgeschoteld. Hierdoor verdwijnt het gevoel van een houten achtbaan toch wel een beetje. Maar het geeft wel de mogelijkheid dat deze out&back coaster een fantastische portie aan airtime en snelheid aanbiedt, van begin tot einde. De bouw van deze achtbaan voedde destijds diverse geruchten van onder meer een giga-coaster van wel 100m hoog. Maar dat jaar besluit de familie Tiemann te gaan rentenieren, en ze verkopen hun aandelen in 2002 aan de Tussauds-groep. Hiermee verdween niet alleen de direktie maar ook de wilde plannen. Enkel in 2003 kwam er met Scream nog een echte hoogvlieger. Erna speelde de groep op veilig.
Zo werd in 2005 Holiday Camp & Langnese Beach Club geopend om de bezoekers een tweedaags bezoek te kunnen aanbieden. In 2007 werd met Desert Race een launched achtbaan geopend, gek genoeg de eerste in Duitsland. De baan is een kopie van de versie in het zusterpark Alton Towers. Dus ook hier werd op veilig gespeeld. Datzelfde jaar werd eveneens Hotel Port Royal geopend.
In 2008 worden kinderen verwend met een leuk indianenkamp, Lucky Land, waarbij voor hen de kleine kinderachtbaan het hoogtepunt is, Indianer-Achterbahn. 2009 is het jaar van het avontuur, Maya-Abenteuer wordt geopend en het vervangt in feite het triest uitziende Huss-hoekje...