Hoe het allemaal begon in Europa-Park


De mascotte van het park is een grijze muis die de toepasselijke naam "Euromaus" meekreeg
Zoals eerder vermeld wordt het park gerund door de familie Mack, wat eerder ongewoon is in de pretparkwereld omdat zij eveneens attracties ontwerpen en produceren. Het park staat vol van eigen creaties en in feite heeft het park ook als functie om hun "waren" uit te stallen. Toch hebben ze enkele attracties in het park die niet volledig door hen werden uitgetekend zoals Silver Star of Fjord-Rafting.

History_EuropaPark

In het openingsjaar konden de mensen reeds genieten van talloze attracties, zoals de Panorama-Eisenbahn, die vanuit Amerika werd geïmporteerd (produktie door Chance) en maar liefst 1,8 km lang was. Verder was er een oude stoomlokomotief, een mini-golf, een tentoonstelling van Märklin-treintjes, de Monza-piste met 15 Turbo-Porsches die 10 km/u haalden. Op het kunstmatig aangelegd meer, waren er Finse vlotten beschikbaar voor de nodige waterpret. Voor de kinderen was er een grote speeltuin. Märchenallee was dan weer het sprookjesbos van het park, waarbij de bezoeker een tiental sprookjes kon ontdekken. Bovendien was er ook een heuse kinderboerderij. Ook had Mack een eigen monorail geplaatst in het park, die 800m lang is, en op dat moment 10 treintjes had. Het show-element was ook belangrijk, en in Eurodrom konden de mensen genieten van diverse schaatskunstjes.

In 1976 zorgde men er voor dat er twee Mississppi stoomboten op de vijver lagen. Ook kwam er een oldtimer attractie bij, en om de mensen te lokken werd uitgepakt met een dolfijnenshow. Een dierenshow was enorm populair en een jaartje later werden papegaaien getraind om de mensen te entertainen. Kleine attracties zoals de kindertrein Old 99 werden voorgesteld. Ook werd een filmzaal geopend.
In 1978 opende Mack haar log flume ride, Tiroler Wildwasserbahn. Deze waterbaan wordt door velen nog steeds aanzien als één van de mooist gethematiseerde waterbanen. Na een eerste drop van zo'n 12m kom je terecht ind e zogenaamse diemantengrot, waar een draak angstvallig alles bewaakt. Sinds '84 raast er ook nog een leuke achtbaan doorheen. In 2005 werd de attractie gerenoveerd en de capaciteit opgedreven door boten in te zetten, waar wel zes personen kunnen in plaatsnemen. In 1978 werd de horeca ook enorm uitgebreid.
De Elfenfahrt werd in 1979 geopend, toen nog onder de naam Kanalblütenfahrt.
Voor het vijfjarig bestaan van het park werd het park aan het kasteel opengesteld. Ook werden de dansende fonteinen voorgesteld en de kinderen maakten kennis met Mini-Skooter en Roter Baron. Een jaartje later werden de gasten verrast door een antieke paardencaroussel.

1982 opende Europa-Park het Italiaanse themagebied: attracties zoals Ciao Bambini en het spookhuis Geisterschloss werden geopend. Ook Peter Pan, een koggemolen, werd geopend.
In 1983 opende het park een Intamin attractie, namelijk Euro-Tower, een panoramische toren, van maar liefst 75m hoog, die plaats biedt aan 50 mensen.

De eerste achtbaan die in Europa-Park werd gebouwd was Alpen-Express, die opende in 1984. Dit is een zgn. Blauer Enzian coaster van Mack. Het was reeds het vijfde model dat ze gebouwd hadden, na Apache Whirlwind in Frontier Village Amusement (1976), Tokaido in het Turkse park Genclik Parki (1980), Thunder Run in Canada's Wonderland (1981) en Rothaarblitz in Panorama Park (1982) die helaas in 2007 haar laatste ritje in Sauerland maakte... Het park heeft 24 jaar later inmiddels 10 achtbanen.

In 1985 opende Europa-Park Schweizer Bobbahn, een bobslee-achtbaan, die in 1993 mooi wordt omringd door een charmant Zwitser dorpje Walliser Dorf... Intamin AG en Giovanola hadden een jaar eerder uitgepakt met hun eerste bobsled coaster in maar liefst 3 Amerikaanse parken, en in 1985 hadden ze dit model ook aan Efteling en Cedar Point kunnen verkopen. Daarna zal Intamin er nog maar twee verkopen. Maar Mack zal er in totaal ook maar zes kunnen verkopen, waarvan de Europese in Heide Park, Blackpool Pleasure Beach en Parc Astérix terug te vinden zijn. In datzelfde jaar openen ook de Koffiekopjes.

Het jaar nadien opent Bugattipiste. Het duurt nog een jaartje voor de volgende grote investering: namelijk Piraten in Batavia in een heraangelegd Nederlands themagebied. In deze waterattractie gaan de bezoekers in grote boten op zoek naar de geheimzinnige stad Batavia, doorheen de Oostindische jungle... De tocht duurt maar liefst 7,5 minuut! In 1988 gaat het thematiseren verder en wordt trots Victoria Square, het Engelse themagebied, opengesteld.

{module 120}

Het duurt tot 1989 vooraleer de mensen een nieuwe Mack-achtbaan mogen begroeten: Eurosat, een indoor rollercoaster. De mosterd werd gehaald bij de bekende bol-architectuur van Richard Buckminster Fuller, een Amerikaan die vele talenten had. In elk geval werd het idee en concept voor de attractie in deze bol volledig uitgewerkt door Franz Mack. Vrij uniek is de spiraallift die gebruikt wordt om zo de treintjes naar het hoogste punt te brengen. Wat volgt is een snelle, snedige afdaling. De totale rit duurt maar liefst 3,5 minuut. Datzelfde jaar wordt uitgepakt met een 3D-film en ook opent de draaimolen Alpenflieger die tegenwoordig als Jungfrau Gletscherflieger door het leven gaat.

In 1990 openen twee aparte themagebieden: Lila Chocoland en Wickieland (tegenwoordig Welt der Kinder). Ook de bijhorende attracties zoals Monorail en Wikinger-Bootsfahrt werden geopend.

In 1991 opent Baron William`s Mystery Hall maar belangrijker nog is dat vanaf 1991 men in drie jaar tijd het prachtige Scandinavische themagebied doet verrijzen, met in 1991 Norwegische Stabkirche en vooral Fjord Rafting, een wildwateravontuur dat werd aangekocht bij de Zwisterse buren Intamin. In 1992 wordt het Scandinavische dorp rechtgezet en een jaartje later kunnen de Vikingen aan boord in Vindjammer. Ook deze attractie is geen Mack-attractie, maar een boot van Huss Rides.

In 1994 is het "olé" geblazen, want het Spaanse thegebied wordt trots geopend, met Spanische Arena als showtheater, Kolumbus Jolle en Feria Swing als twee dolleuke attracties. In datzelfde jaar wordt de darkride Universum der Energie - Dinosaurierfahrt geopend.

Het twintigjarig bestaan van het park wordt gevierd met attracties als EP-Express, Flugsimulator "Harrier 008" en Wirbelwind, een kermismolen die tijdelijk dienst deed tot het originele ruimtestation van MIR in datzelfde jaar werd neergezet. Ook wordt het allereerste hotel geopend, Hotel "El Andaluz".

Het jaar na het jubileum werden vooral enkele oudere attracties zoals het spookhuis wat opgeknapt, ook werd gewerkt aan de inkomstraat om zo het Duitse themagebied al wat in te werken, en bovendien werd een nieuwe attractie geplaatst Ballonfahrt. Pas in 1997 werd het Duitse themagebied voltooid en konden mensen genieten van Altdeutscher Jahrmarkt. Al ging alle aandacht naar Europa-Park's vierde achtbaan, Euro-Mir, een spinning coaster die indrukwekkend mooi is. Ook hier wordt gebruik gemaakt van een spiraallift. In het eerste gedeelte krijg je een mooi panoramisch zicht op het park. De track ligt een beetje als een wild mouse circuit, maar hiervoor is de snelheid te laag. Tijdterwijl draaien de gondels. Erna volgt een intens achtbaan gedeelte.
Het jaar erop wordt dan ook het Russische themagebied voltooid. Ook de roofvogels maken hun opwachting.

In 1999 opent "Castillo Alcazar" de deuren, het tweede hotel van het park, en zo mogelijk nog indrukwekkender dan het eerste hotel. Ook de achtbaanfanaten worden op hun wenken bediend met de wild mouse achtbaan Matterhorn-Blitz, een baan die toch wel afwijkt van de standaard wild mouses, niet alleen van traject, maar vooral omdat wordt gebruik gemaakt van een lift-systeem.

Een kwarteeuw Europa-Park werd uitbundig gevierd met de uitbreiding van het park met een Grieks themagedeelte. Hierbij het allereerste Mack Mad House, een ronddraaiend huis. Maar uiteraard viel deze nieuwe attractie in het niets naast Poseidon, een watercoaster van Mack. Twee jaar eerder hadden ze met succes hun eerste model geopend in Sea World Orlando.
In hetzelfde feestjaar werd ook veel aandacht besteed aan entertainment en shows, en hiervoor werd Globe Theater geopend.

Het milleniumjaar was bijzonder succesvol en in 2001 werden vele zaken heropgeknapt en voorbereid naar 2002 toe, want dat was het jaar van Silverstar, nog steeds Europa's hoogste achtbaan. Deze B&M achtbaan is maar liefst 73m hoog. Het project werd gesponsord door Mercedes Benz, vandaar ook de naam, en hiermee werd een bijzonder leuke hall/wachtruimte gecreëerd. Ook nieuw was het NIVEA-Kinderland en de waterspeeltuin in het hotel "El Pueblo del Agua". Om de bezoekersmassa beter tot bij het park te laten komen, werd ook een stukje autosnelweg aangelegd, tot aan het park.

In 2003 stond vooral het kind centraal. Ook werd het Tipidorf geopend, dat het jaar erop omwille van het grote succes werd uitgebreid. Hotel "Colosseo" werd ook plechtig geopend en een nieuwe gladiatorenshow in het Spaanse deel werd voorgesteld.

In 2005 bestaat het park 30 jaar en Portugal is het nieuwste themagebied. Atlantica, een nieuwe generatie van watercoaster, zorgt voor een nieuwe bezoekersboost. Met Santa Maria wordt in 2006 Portugal verder uitgebreid. Dat jaar is het WK Voetbal in Duitsland, en Europa-Park springt mee op deze boot en pakt uit met enkele leuke akties, zoals Arena of Football. Een nieuwe familie-achtbaan wordt geopend, Pegasus.
In 2007 wordt Hotel "Santa Isabel" geopend om aan de stijgende vraag van overnachtingen tegemoet te komen.

2009 staat in het teken van Ijsland en meer bepaald Blue Fire, de tiende achtbaan in het park, de allereerste loopingbaan van Mack, en bovendien gebruikmakend van een LSM-lanceringssysteem, wat meteen ook een primeur is voor Mack. De baan is een absolute topper en zal de komende jaren zeker en vast de harten van het publiek veroveren.