Aan het woord: Ulrike Endress

 

Interview met Ulrike Endress van Holiday Park

Parkworld.be: Bedankt Ulrike voor uw tijd. Wij kennen elkaar al een tijdje, maar kan u zichzelf in het kort voorstellen aan onze lezers?

Ulrike: Ik ben dus Ulrike Endres. Ik werk ondertussen 20 jaar in Holiday Park. Ik werk in de marketing afdeling in een heel hecht en leuk team.

P: Sinds vorig seizoen kreeg je in één klap een heleboel nieuwe collega’s bij.

U: Dat klopt. Dat was toch een verrijking voor ons. De Plopsa groep is bijzonder succesvol en populair in België en Nederland. Bovendien introduceerden ze ook vele nieuwe figuren bij ons in het park. Denk aan Maya, Flip, Tabaluga, Wickie… Vele mensen herinneren deze figuren nog vanuit hun kindertijd, maar ook de huidige generatie is bijzonder vertrouwd met hen.

P: Vroeger was Holiday Park een familiebedrijf. Nu maakt het deel uit van een pretparkengroep. Is er een groot verschil tussen beiden?

2011-09-InterviewHolidayTabU: Uiteraard is er een verandering in de manier waarop we nu te werk gaan, en samenwerken. We maken nu deel uit van een internationaal pretpark bedrijf. Nu werken we samen met een heleboel nieuwe collega’s die een nieuwe en verfrissende visie hebben.
Bovendien kregen we dit jaar dankzij Plopsa een heleboel nieuwe attracties, waar we uiteraard onze focus hebben opgelegd. Zo kregen we met Flip der Grashüpfer een attractie die sterk gelijkt op de “Konijntjes” uit de andere Plopsa-parken, maar dan nu met de populaire sprinkhaan uit Maya de Bij als centraal thema. De mensen vinden het trouwens een bijzonder leuke toevoeging. Vlakbij deze attractie hebben we de 12 meter hoge Majas Blumenturm. Dit is de kleinere versie van onze Anubis Free Fall Tower (ook een attractie die onder handen genomen werd), zodat de jongste bezoekers nu reeds kunnen genieten van een torenattractie en vrije-val ervaring. Deze torenattractie roteert trouwens tijdens de rit, waardoor het een hele aparte en leuke beleving is. We hebben ook een bijzonder leuke draaimolen geïntroduceerd in ons park, Herr Frosch oftewel Mijnheer Kikker, waarbij de kikkertjes op en neer springen tijdens het draaien. De molen krijgt nog een figuur van Maya de Bij bovenop de as. Eén van onze oudere attracties hebben we omgevormd tot een bijzonder leuk bootavontuur dat geschikt is voor het ganse gezin: Tabalugas Abenteuer. En voor de kinderen hebben we een verkeersplein gemaakt voor Holly’s Wilde Autofahrt, namelijk Holly’s Fahrschule. De kinderen zijn er absoluut weg van. En last but not least hebben we ook dansende fonteinen, waar de mensen dolgraag naar kijken.

P: Dat zijn wel vele nieuwigheden en veranderingen. Hoe werd deze transformatie gesmaakt door het publiek?

U: De bezoekers zijn er helemaal weg van. De nieuwe figuren en attracties overtuigen de ouderen om een keertje terug te keren, omwille van hun eigen herinneringen als kind, de nostalgische waarden. Algemeen is het park voor de gezinnen veel beter in balans nu: voor elk gezinslid valt er toch wel wat te beleven in Holiday Park. In het verleden was het park zeker ook familievriendelijk, maar was het aantal echte kinderattracties eerder beperkt. Nu hebben ze een heleboel nieuwe attractie-ervaringen en bovendien zijn er ook de meet & Greet mogelijkheden met hun favoriete figuren. Voor de jeugd is er dan ook weer Anubis. Het park is dus zeker niet veranderd in een kinderpark, maar in een completer familiepark. Naar de toekomst toe zullen we bovendien zorgen dat de kinderen nog meer kunnen genieten van al die figuren.
Ook de mensen over de grens hebben ons park leren ontdekken. Momenteel tellen we zo’n 20% meer bezoekers uit België en Nederland.
Onze bezoekers zijn bovendien weg van de diverse merchandising die we aanbieden. We hebben trouwens net ons aanbod uitgebreid met allerlei kledijartikelen, waaronder de herfst- en wintercollectie van Maya de Bij en Wickie de Viking. Voor volgend seizoen verwachten we bovendien nog verdere uitbreiding van het aanbod.

P: Welke Studio 100 figuren kan men in het park terugvinden?

U: Tot nu toe hebben we Maya de Bij, Flip de Sprinkhaan, Wickie de Viking en Halvar, en natuurlijk ook Tabaluga. De aanwezigheid van deze televisiefiguurtjes zal meer en meer aan belangrijkheid winnen in de loop van de komende jaren, en zal mee de ondersteuning van het park worden.

P: Afgelopen jaar kondigde Plopsa diverse investeringen aan bij de overname van het park. Wat mogen de bezoekers dan nog allemaal verwachten?

U: De komende jaren, tot 2016, zal Plopsa alvast 25 miljoen Euro investeren in Holiday Park. De grootste verandering wordt de nieuwe inkom: deze verhuist en zal rechtsreeks van de parking naar het park leiden, waar nu de ballonattractie en de Amazon Show staat. De nieuwe toegang zal rechtstreeks verbonden zijn met de dansende fonteinen en de Anubis attractie. Er komt een nieuwe en grotere shop waar we een ruimer assortiment aan artikelen kunnen aanbieden. Dit seizoen mochten de bezoekers al genieten van 5 nieuwe attracties en de dansende fonteinen; dit was een investering van ongeveer 2 miljoen Euro. Ook komend seizoen plannen we familieattracties bij te plaatsen, met de nodige graad van kindvriendelijkheid.

P: Zal de naam van het park Holiday Park blijven?

U: Op onze badge vermelden we tegenwoordig Holiday Park, een Plopsa park. Maar Holiday Park is een bekende naam in Duitsland. Vooral in onze regio is onze merknaam een sterk begrip.

2011-09-InterviewHolidayEGFP: Tien jaar geleden werd Expedition GeForce gebouwd. Kan u ons meer vertellen over toch wel de absolute topattractie van het park?

U: Expedition GeForce is inderdaad onze voornaamste attractie. Holiday Park heeft in het verleden reeds bewezen dat het graag unieke attracties wilde neerzetten, die vaak ook de eerste in hun soort waren. Zo hadden we de allereerste achtbaan in Duitsland die ondersteboven ging. Ook hadden we de Europese première wat betreft een freefall toren; deze attractie hebben we nu getransformeerd in een Anubis attractie. De keuze om Expedition GeForce te bouwen was een enorm goede zet geweest: onze bezoekersaantallen schoten spectaculair de lucht in. Diverse coasterfanaten van over heel de wereld hebben onze achtbaan vaak tot de beste achtbaan gestemd in allerlei polls. De bezoekers genieten enorm van deze grootse ervaring. De achtbaan heeft immers veel te bieden: een steile en fascinerende drop, massa’s airtime en een spannende rit met hoge snelheidsbochten. Kortom het is een zeer complete achtbaan voor de dappere bezoekers.

P: Binnenkort breekt de halloweenperiode weer aan, is er enig verschil met Halloween vorig jaar.
 
U: We hebben gekozen om dit jaar een “Happy Halloween” te houden, die iets meer toegankelijk is voor de jongere bezoekers. Maar uiteraard verliezen we ook ons vast publiek niet uit het oog: we zullen ook voor hen de nodige spannende momenten bezorgen, zoals in Burg Falkenstein. Daar zullen live acteurs hun uiterste best zullen doen om de gasten te doen schrikken. Bovendien zal er straat entertainment zijn en voor de eerste keer komt ook Koning Pompoen langs in Holiday Park, samen met pompoendansers en heksen om zo Happy Halloween tot een waar succes te maken. Voor de echte fans houden we speciale avonden op 15, 22, 29 en 31 oktober waarbij het park tot 19u00 zal open zijn.

P: Bedankt voor uw tijd Ulrike. We kijken alvast uit naar alle veranderingen die nog komen moeten.