Hoe het allemaal begon in Tivoli Gardens



De oprichter van het park was Georg Carstensen, die in 1857 zou overlijden. Hij kon de toenmalige koning Christian VIII overtuigen om Tivoli te creëren. Hiervoor kreeg de man voor een periode vijf jaar een lap grond, net buiten de westelijke poort van de stad van zo'n 15 are. De man was verliefd geworden op de prachtige romantische tuinen die hij had bezocht in Europa. Die concepten vormden de basis van Tivoli & Vauxhall. Van bij het begin pakte Tivoli uit met een variatie aan attracties: gaande van exotische gebouwen met een oosters tintje tot simpele bloementuinen, restaurants, een theater,... Er waren ook reeds mechanische attracties, zoals een paardenmolen en een primitieve achtbaan (scenic railway). Die allereerste “Rutschbane” was een schot in de roos. De baan was niet meer dan een simpele lus, maar de bezoeker was weg van die 7 seconden durende thrill. De pers daarentegen was bijzonder sceptisch...
Het park had daarnaast ook nog biljartzaal, een shooting gallery,... zodat de mensen zich op allerlei manieren konden amuseren.
Bij het vallen van de avond was het park kleurrijk verlicht en op sommige avonden werd vuurwerk afgestoken. In 1888 vond een grootse exhibitie plaats in Tivoli Gardens en hiervoor werd de struktuur van het park grondig aangepast en opnieuw uitgetekend. Dit had een belangrijke impact op het park en vormt de basis van het park zoals we het nu nog steeds kennen.

Tivoli is een park dat voortdurend evolueert zonder haar eigen tradities en geschiedenis te verloochenen. Zoals Georg Carstensen reeds zei in 1844, "Tivoli zal nooit voltooid geraken", een gevoel dat een eeuw later herhaald werd toen de wereldberoemde Walt Disney een gelijkaardige quote liet optekenen "Disneyland will never be finished as long as there is imagination left in the world." Walt Disney had overigens tesamen met zijn vrouw Lily Tivoli Gardens bezocht en was onder de indruk van het Deense park, waarbij hij onmiddelijk ook in zijn Disneyland probeerde (met succes) om een gelukkige sfeer te creëren waarbij het ontspannende van het pretparkplezier niet beknot wordt.

History_TivoliGardens
Een belangrijk onderdeel van Tivoli, toen en nu nog, was muziek. Hans Christian Lumbyewas gedurende 30 jaar musical director en hij drukte zijn stempel op de typische sfeer van het park. Hij liet zich inspireren door de grootcomponisten uit Wenen, waarbij vooral de familie Strauss zijn voorbeeld was. Hij werd dan ook wel eens de Strauss uit het noorden genoemd. Het symfonisch orkest Tivoli Symphony Orchestra speelt overigens tot op de dag van vandaag nog vele van zijn werken.

In 1874 werd het Pantomime Theater gebouwd. Dit theater verving een eerder kleine zaal, en was geïnspireerd op de Chinese stijl, waarbij een pauw centraal staat. De staart is een soort mechanisch gordijn. Omdat tijdens de voorstellingen geen spraak aan te pas komt, is deze voorstelling enorm populair bij de toeristen. Centraal staan de karakters Cassander (de oude vader), Columbine (zijn prachtige dochter), Harlequin (haar geliefde) en de immens populaire maar domme helper Pierrot.

In 1914, bij het begin van de eerste wereldoorlog, opende Tivoli Gardens' Rutschebanen. Deze achtbaan staat er nog steeds en is de oudste baan in operation. De statistieken zijn best indrukwekkend voor een baan van die tijd, met een lengte van 720 meter en een topsnelheid van 50 km/u. In de berg zijn andere attracties ondergebracht, zoals Fun House, Tubs Ahoy ride en andere kraampjes van The Alley. Zeer karakteristiek aan de achtbaan is de zgn. remman. Dit is een personeelslid die de remmen van de trein bedient. Hijzelf zit mee aan boord om de 2000 kilo zware trein in bedwang te houden tijdens het aansnijden van de bochten.

Na een bijzonder succesvolle periode tijdens de eerste wereldoorlog, ondermeer door de opening van Rutschebanen, volgde een dip in de jaren '30, toen de publieke opinie zich tegen Tivoli keerde: men zag liever een zakencentrum op die lokatie dan een pretpark. Een belangrijke en donkere mijlpaal in de geschiedenis van het park was zonder twijfel WO II. In 1943 probeerden de Nazi's het Deense volk te ontmoedigen door de vele gebouwen in het park af te branden. De Denen waren niet onder de indruk, en kort nadien werden al tijdelijke concertzalen heropgebouwd. Dit was ook meteen een keerpunt in de publieke opinie. Op 15 augustus 1943 werd het eeuwfeest van het park gevierd, met maar liefst 112.802 mensen op één dag, nog steeds het grootste bezoekersaantal dat genoteerd werd.

Tegenwoordig is het park uitgegroeid tot één van de meest gerenommeerde parken in Europa. Toch is het aanbod niet zo spectaculair: slechts 24 attracties vormen het aanbod, maar uiteraard maken de tuinen, de vele concerten in de zomer van o.a. Smashing Pumpkins, Sting, the Beach Boys, Pet Shop Boys,... veel goed.

Naast Rutsjebanen telt het park nog een viertal andere achtbanen, waarvan Dæmonen de bekendste is. Het is tevens de topattractie van het park. Deze Floorless coaster van het befaamde Zwitserse bedrijf B&M is een pareltje, dat bovendien prachtig werd ingewerkt in een Chinese stijl. In tegenstelling tot andere van hun modellen is Dæmonen een eerder kleine achtbaan, met een maximale hoogte van 28 meter en een lengte van 564 meter. Tijdens de rit wordt de Tivoli-bezoeker getrakteerd op 3 inversie-elementen waaronder een klassieke looping, een Immelmann en een Zero-G Roll. Om de naburige bewoners niet te hard te storen, werd over het ganse tracé de tracks opgevuld met zand. Nog bijzonder aan deze achtbaan is dat het de enige gesponsorde attractie van het park is (Mazda met name).

De tweede baan van het park is Odin Expressen, een powered coaster van Mack, die reeds sinds 1985, de bezoekers trakteert op een leuke rit. Voor de kleinste bezoekers zijn er twee leuke achtbanen. De eerste is Karavanen, die in 1974 werd ingehuldigd. Deze achtbaan van Zierer was hun allereerste achtbaan, en ze noemde dit type achtbaan naar het park. Nadien zouden nog verscheidene Tivoli-coasters volgen.
De andere achtbaan is een kleine powered coaster, genaamd Rocket Reindeers, die in 2008 openging.