Aan het woord: David Stuyck

Gesprek met de Promotion Manager van Bobbejaanland

Parkworld.be: David. Bedankt om ons te ontvangen, kunt u in het kort vertellen wat u allemaal in Bobbejaanland doet?
David Stuyck: Als promotion manager van de sales & marketing afdeling ben ik verantwoordelijk voor alle nationale en internationale promoties, kortingen, en publieke acties van Bobbejaanland die rechtstreeks betrekking hebben tot onze bezoekers. Ook de organisatie en coördinatie van onze talrijke events behoort tot mijn takenpakket.

P: Wat zijn zowat de grootste uitdagingen die gepaard gaan met uw job?
D: Het perfecte evenwicht kunnen vinden tussen het aantal promoties dat we in de markt zetten en ons als A-merk steeds blijven onderscheiden op de bijzonder concurrentiële Belgische pretparkenmarkt. Het is onze taak om onze bezoekers dichter bij het park te brengen en daarnaast het unieke karakter van het park te behouden en te respecteren.

P: Wat vindt u persoonlijk het knapste wat u al hebt bereikt in Bobbejaanland?
D: De opwaardering en diversificatie van ons evenementieel aanbod en de verdere uitbouw van sterke, vaste commerciële partners voor ons park, zowel op retail gebied als op vlak van media.

P: Dit jaar viert Bobbejaanland haar 50-jarig jubileum. Het park pakt alvast uit met een nieuwe attractie en enkele vertrouwde events, maar mogen de mensen nog andere feestelijkheden verwachten?
D: Wij richten ons volledig op de toekomst en hebben er vooral voor gekozen om de focus te leggen op onze grootste investering, de gloednieuwe spinning coaster ‘DIZZ’. Het wordt een leuke, pittige coaster voor iedereen.

2011-02-InterviewDavidS_DIZZP: Kunt u ons meer vertellen over de achtbaan?
D: De spinning coaster wordt gebouwd door de gerenommeerde firma Maurer Söhne (de absolute topper in zijn segment) en gaat gepaard met een investering van maar liefst 5 miljoen euro. De coaster is van het type SC3000, heeft een lengte van 430m, is 17m hoog en heeft met z’n 6 gondels aan 55 km/u een capaciteit van ongeveer 800 personen per uur. Als de werken op schema blijven (afhankelijk van diverse factoren waaronder het weer) kan je tijdens het openingsweekend al een ritje maken op DIZZ.

P: Ik kan vermoeden dat er meerdere mogelijkheden op tafel hebben gelegen om uit te pakken voor het jubileum. Was het de bedoeling om echt uit te pakken met een achtbaan of waren andere attracties ook een optie?
D: Aan het einde van vorig seizoen hielden we een grote enquête bij onze bezoekers, zij mochten zelf mee bepalen welk type van attractie Bobbejaanland zou bouwen voor z’n 50ste verjaardag. Zo kunnen onze bezoekers mee bouwen aan de toekomst van ‘hun’ plezantste land.

P: Waarom is de keuze op dit ontwerp gevallen? Waarom niet om een voorbeeld te geven een houten achtbaan aan het meer, of een gelanceerde achtbaan?
D: Bij de keuze van type coaster hebben we uiteraard met een aantal parameters moeten rekening houden zoals, beschikbare ruimte, financiële mogelijkheden en uiteraard een match met de doelgroep die wij als familiepark aanspreken. Dizz zal een leuke coaster zijn voor iedereen!

P: Bobbejaanland slaagde de laatste jaren er steeds in om leuke commercials te laten maken. Wat mogen we dit jaar verwachten voor de nieuwe achtbaan?
D: Net zoals het thema van de coaster zullen onze tv-campagnes en advertenties in het teken staan van ‘Urban Jungle’ en ‘Street Arts. DIZZ is not a rollercoaster, DIZZ is an experience. We kunnen uiteraard niet alles verklappen …

P: Er is alvast heel veel “content” via Facebook, waar de mensen perfect de evoluties kunnen volgen. Waarom is hiervoor gekozen? Waarom niet het mysterie van de nieuwe attractie?
D: Net zoals bij de keuze van de attractie, willen wij ook graag onze bezoekers dichter bij het park betrekken. We ontvingen duidelijke signalen van onze fans dat daar effectief nood aan was. Via Facebook gaan we net dat kleine stapje verder voor mensen die de constructie van dichtbij willen volgen. Op die manier bereiken we via social media ondertussen meer dan 60.000 mensen.

P: Facebook is blijkbaar een bijzonder belangrijke factor geworden. Hoe belangrijk is dit voor Bobbejaanland?
D: De laatste jaren is ‘social media’ aan een steile opmars bezig. Dit toont het groeiend belang aan van ‘Word of Mouth’ (mond-tot-mondreclame). Als bedrijf kan je op twee manieren aanwezig zijn op sociale media: doordat er over u wordt gepraat door derden of door zelf een duurzame aanwezigheid uit te bouwen vandaar ook dat Bobbejaanland vandaag reeds intensief gebruik maakt van verschillende sociale media, een bedrijfspagina’s op sociale netwerken zoals Facebook en Netlog zij daar twee mooie voorbeelden van.

P: Op het internet zijn er veel pretpark gerelateerde websites, met vaak een zeer kritische tot negatieve ondertoon die wel eens kan leiden tot informatie die in een foutieve context staat. Hoe gaat Bobbejaanland hier mee om?
D: Parques Reunidos groep kreeg de bijzonder moeilijke taak om het, noem het gerust ‘monumentale’ erfgoed van de familie Schoepen en het succes van het familiepark, verder uit te bouwen met respect voor z’n eigenheid, en toch een eigen koers te moeten varen. Dat is niet altijd een dankbare taak en zorgde in het verleden vaak voor onterechte kritiek. Perception is reality. Het ligt voor de hand dat de werking van een multinational nu eenmaal niet vergelijkbaar is met de werking van een familiebedrijf. Beide hebben z’n voor en nadelen.

P: De laatste jaren kregen enkele attracties een grondige make-over, zoals Evolution (Revolution) en Dreamcatcher (Air Race). Mogen we zulke zaken ook verwachten bij andere attracties, ik denk aan Indiana River.
D: Bobbejaanland viert feest en het 50-jarig jubileum is voor ons een goede aanleiding om het park voor een stuk hier en daar een fris en nieuw uiterlijk te geven, iets wat we nu concreet trachten te realiseren met de ‘refurbishment’ van onze merchandising punten door de Franse firma Dunes die al eerder zijn strepen verdiende bij o.a. Parc Asterix etc …

P: Bobbejaanland is een redelijk compleet park, waar ieder type bezoeker zeker en vast zijn/haar gading vindt. Hoe moeilijk is het dan om te bedenken welke nieuwe attractie nog zou passen in het park?
D: Het huidige gamma van attracties is inderdaad vrij compleet en dat perfecte evenwicht tussen ‘thrills’ en ‘family rides’ zullen we zeker ook in de toekomst proberen aan te houden.

P: Eerder deze maand werd bekend gemaakt dat Rudi Rasschaert niet langer directeur van het park is. Is er reeds een opvolger bekend, of worden zijn taken intern opgevolgd?
D: Op dit moment is inderdaad de zoektocht gestart naar een nieuwe algemeen directeur, in afwachting van zijn/haar komst zullen die taken worden waargenomen door Robert De Sutter, onze huidige financieel directeur.

P: Voor u deze job had, was u een geregeld Bobbejaanland-bezoeker? Of pretparkbezoeker algemeen?
D: Zo’n 15 jaar geleden, toen het park nog in handen was van de familie Schoepen was ik een aantal jaren werkzaam als jobstudent. Ik ben zelf uit de streek wat er uiteraard voor zorgde dat ik geregeld een bezoek bracht aan ’t plezantste land.

P: Moet u ook vaak andere zusterparken uit de groep bezoeken om gelijkaardige strategieën uit te werken, of is dit relatief beperkt?
D: Deels in functie van mijn job bezoek ik jaarlijks tot 25 pretparken. Het voordeel om als park tot een groep te behoren is dat je veel ervaringen en ideeën kan uitwisselen. Maar ook de bezoeken en contacten met onze “concurrenten” zijn van belang. Het is een absolute noodzaak om in een commerciële functie waarbij de nadruk ligt op de ‘promotie’ van je merk, op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen in pretparkland.

2011-02-InterviewDavidS-newsP: Is er een bepaald park dat voor u als voorbeeld kan dienen om van Bobbejaanland een beter park te maken?
D: Door veel pretparken te bezoeken ga je uiteraard altijd met een veel kritischer oog kijken dan een doorsnee bezoeker doet, maar dat houdt ons ook alert. Elk park kan altijd wel ergens een verbetering toepassen. Bobbejaanland was in het verleden een eigenzinnig park en zal dat altijd wel zijn.
Het is belangrijk om je blijvend te onderscheiden van de rest en je eigen vaste koers te varen, zonder je blik af te wenden van wat de concurrentie doet.

P: Bobbejaanland is naast pretpark ook een grote werkgever uit de regio. Kunnen mensen nog terecht voor een job bij Bobbejaanland? Waar kunnen ze zich aanmelden?
D: Elke zomer opnieuw verwelkomen we hier in Bobbejaanland enkele honderden jobstudenten. Allemaal jongeren vanaf 15 jaar die tijdens de vakantiemaanden wat extra’s willen bijverdienen, dat is uiteraard komend seizoen niet anders.
Wie interesse heeft in de plezantste vakantiejob van Vlaanderen kan terecht via
http://www.bobbejaanland.be/nl/parkinformatie/vacatures

P: Mag ik u bedanken voor dit boeiend gesprek.